ایرانگردی

۱۴ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کویر کوه سرخ

با شروع فصل پاییز، دیدن مناطق گرمسیر و کویری خیلی میچسبه. بعضی از این مناطق کویری بسیار معرفی شدند و گردشگران زیادی رو به سمت خود جذب کردن. اما بعضی از این مناطق رو باهاش زیاد آشنایی نداریم و جدا زیباس و دیدن اون می ارزه. یکی از این مناطق زیبای گرمسیری، کویر کوه سرخ هست.

%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d8%ae

کویر کوه سرخ در استان سمنان، جنوب غربی شهر سمنان واقع شده است و از جمله مناطقیه که در طول سالیان، طی  اتفاقات مختلف زمین شناسی مانند فرسایش تونلی، بدلند و … اشکال طبیعی زیبا و عجیب در این منطقه دیده میشه که بسیاری از این اشکال در کشور بی همتا هستند.

%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d8%ae

از نظر وضعیت خاک کل این منطقه پوشیده از خاک رس هست و به دلیل وجود تپه های سرخ رنگ، به این نام شهرت یافته. از لحاظ پوشش گیاهی، تاغ و گز به وفور دیده میشه و جانوارانی که در کویر کوه سرخ دیده میشن شامل شتر، بزمجه، خرگوش صحرایی و مار هستن.

%d9%be%d9%88%d8%b4%d8%b4-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87%db%8c-%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d8%ae

اگر بخوایم موقعیت جغرافیایی کویر کوه سرخ رو بگیم، این کویر در جنوب غربی سمنان قرار داره که از شمال به کوه سرخ، از جنوب به کویر ریگ جن، از غرب به صفاِئیه و سیاه کوه و از شرق به معدن گوگرد دلازیان  محدود شده. از طرفی آب های این منطقه اشباع از گچ و نمک هستند به طوری که اگر نگاهی به آب رودخونه شورآب بندازیم، مثل دوغاب گچ در مسیر خودش ادامه داره و در اطراف رودخونه، لایه های ضخیمی از نمک، منظره ای صاف، صیقلی، سفید و نرم رو به وجود آورده .

%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a2%d8%a8-%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d8%ae

وقتی به کویر کوه سرخ میاین یکی از جاذبه های گردشگری منطقه، صخره ی همای سعادت هست. این مجسمه که به  شکل عقاب با بال های نیمه باز هست، به صورت طبیعی و بدون هیچگونه دخالت انسانی طی وزش باد ها و فرسایش ایجاد شده که بسیاری از گردشگران به دلیل وجود این صخره ی زیبا، به کویر کوه سرخ سفر می کنن .

%d8%b5%d8%ae%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d8%ae

مسیر دسترسی به کویر کوه سرخ

برای رفتن به کویر کوه سرخ، ابتدا 10 کیلومتر در امتداد جاده ی سمنان به طرف تهران حرکت می کنین. در حدود کیلومتر 10 این جاده، در سمت چپ، به طرف جاده ی خاکی صوفی آباد از مسیر خارج میشین. جاده ی صوفی آباد را به طرف جنوب امتداد میدین و از میان زمین های کشاورزی عبور می کنین. در کیلومتر 19 جاده خاکی، به سمت شرق از جاده خارج میشین و به طرف کویر کوه سرخ و رودخونه شورآب میرین. البته لازم به ذکره به دلیل عدم وجود پوشش گیاهی در این قسمت، اگر ماشین شما مناسب کویر نیست باید باقی راه رو پیاده برین.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

روستای شهرستانک از جمله مکان هایی هستش که در حوالی پایتخت قرار گرفته و بسیار بکر و قشنگه و از طبیعتی فوق العاده برخورداره و میشه گفت از جمله نقاطیه که پاییزش زیباتره از زمستونش.

روستای شهرستانک گچسر

این روستا در استان البرز و در جاده ی زیبای چالوس قرار گرفته. اول از همه باید بگم که روستای شهرستانک جاییه برای انواع مختلف گردشگران از جمله طبیعت گردان یا همون اهالی اکو توریسم، گردشگران تفریحی، گردشگران تاریخی، گردشگران ورزشی و گردشگران فرهنگی. این به این معنیه که اینجا شما هم طبیعتی زیبا خواهید دید و هم مناسبه برای کوهنوردان، هم با مردم و آدابشون آشنا میشین و هم این که دارای بنای تاریخی جالبیه.

1

اول از همه بدونین این روستا انقدر زیبا هست که ناصرالدین شاه نتونسته ازش به سادگی بگذره و برای همین هم یک قصر رو بنا کرده توی این روستا که از جمله کاخ های ییلاقیش به حساب میاد. این قصر از نظر زمانی تقریبا” میشه برای 120 سال قبل. به این قصر کاخ ناصری هم میگن. این کاخ در فهرست میراث ملی ثبت شده و یه چیزه جالبه دیگه ای هم که داره مربوط به یک سنگه که میگن روزی زمانی که ناصر الدین شاه در حال استراحت بوده ناگهان این سنگ خود به خود حرکت میکنه و به سمت ناصرالدین شاه حرکت می کنه و بعد از مسافتی متوقف میشه و ناصرالدین شاه دستور میده که روی سنگ رو حکاکی کنن که در حال حاضر نوشته ها زیاد قابل خوندن نیستن.

روستای شهرستانک پاییز

روستای شهرستانک از لحاظ پوشش گیاهی به دلیل تنوعی که داره، توی پاییز شما رو شگفت زده می کنه به خاطر دیدن رنگ های متنوع و زیبایی که شما شاهد خواهید بود. این روستا دارای درختان گردو و گیلاس زیادی هستش.

4

چشمه ای در این روستا قرارا داره که اسمش هست گلهگیله یا کله گیله که از کاخ ناصری تا این چشمه چیزی حدود 30 دقیقه مسیر پیاده روی داره. یادتون باشه هوای این منطقه خنکه و برای احتاط لباس گرم همراهتون باشه و غذا هم همراهتون باشه چون رستورانی توی این روستا و جود نداره. این روستا رو از سمت توچال هم میشه رفت که مسیر زیادیه اما زیباست و جذاب برای علاقمندان به کوهنوردی.

روستای شهرستانک رنگارنگ

مسیر دسترسی به روستای شهرستانک

این روستا از تهران حدود 90 کیلومتر فاصله داره و از زمانی که توی جاده چالوس افتادین باید 44 کیلومتر حرکت کنین و بهد از آسارا و نرسیده به گچسر تابلوی روستای شهرستانک رو خواهید دید.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

کاروانسرای بهجت آباد که از جمه کاروانسراهای استان اصفهان به حساب میاد و طبق شواهدی که در حال حاضر میشه گفت تقریبا” از بین رفته اند این کاروانسرا رو مربوط به دوران صفوی میدونن.

علت انتخاب اسم این کاروانسرا اینه که این کاروانسرا در محلی به نام بهجت آباد قرار گرفته و برای همین هم بهش میگن کاروانسرای بهجت آباد . اسم محلی کاروانسرای بهجت آباد، گله کوه هستش و بومیاب بیشتر با این اسم کاروانسرا رو میشناسن. مساحت این کاروانسرا چیزی حدود 1770 متر هستش و از لحاظ شکل ظاهری هم به شکل مستطیله و در دوره این کاروانسرا 7 برج به شکل نیم دایره دیده میشه که درواقع 4 تای این برج ها در چهار زاویه ی این مستطیل و 3 برج دیگه هم در وسط اضلاع مستطیل قرار گرفتن. متاسفانه سردر ورودی کاروانسرای بهجت آباد از بین رفته و چیز زیاد مشخصی رو نشون نمیده.

کاروانسرای بهجت آباد

در گرداگرد حیاط کاروانسرای بهجت آباد اتاق هایی قرار دارن که نعدادشون به 14 عدد میرسه و هر اتاق یک ایوان مجزا برای خودش داره و این ایوان ها و در واقع سطح این اتاق ها حدودا” 1 متر از سطح حیاط فاصله داره که 4 عدد پله این ایوان ها رو به حیاط وصل کردن. در پشت هر اتاق هم اصطبل هایی وجود داره که برای استراحت اسب هاشون بوده. در کنار این اصطبل ها هم اتاق کوچک دیگری هستش که استراحتگاهی برای افرادی بوده که وظیفه ی نگهداری از این اسب ها رو بر عهده داشتن و به اصطلاح به این افراد چهارپادار می گفتن.

کاروانسرای بهجت آباد هم مثل باقی کاروانسراهای بین راهی کشورمون محلی بوده برای پذیرایی مسافران و رهگذران و در تاریخ اسمش رو زیاد نشنیدیم چرا که استفاده ای کاملا” عمومی داشته و مختص افراد خاصی نبوده. همچنین سیاح معروفی مثل اولئاریوس هم که سفرنامش رو مطالعه کنین از لحاظ مکانی متوجه میشین که توی همین کاروانسرا اقامت داشته. در این کاروانسرا لوح هایی هم بوده که این روزها دیگه اثری ازشون وجود نداره.

مسیر دسترسی به کاروانسرای بهجت آباد

این کاروانسرا در فاصله ی 60 کیلومتر از شهر اصفهان قرار گرفته و از نظر جغرافیایی هم در سمت شمال شرقی اصفهان هستش.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

برج کبوترخانه

از دیرباز، ایران مهد تمدن، فرهنگ و هنر معماری بوده است و شواهد تاریخی و باستان شناسی، گواه این حقیقته. از جمله آثاری که هنر معماری ایرانی محسوب میشه، برج های کبوترخانه ها هستن. این برج ها در نقاط مختلف ایران وجود دارند اما بیشتر در استان های یزد و اصفهان به چشم میخورن و از جمله مهمترین اونها، برج کبوترخانه میبد یزده.

%d8%a8%d8%b1%d8%ac-%da%a9%d8%a8%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87

هر کدوم ما تا به حال با سفر به جاهای مختلف ایران، تا حدودی با آثار تاریخی و شگفتی های معماری آشنا هستیم. این شگفتی ها در جاهای مختلف، متفاوتن و در شهری مسجد به عنوان شاهکار معماری هست و در جای دیگه ای کلیسا یا بادگیر. اما یکی از مهمترین شاهکار های معماری ایرانیا، کبوترخانه ها هستن. این برج ها با هدف ایجاد محیطی امن و دفاعی برای کبوترا ساخته شدن. سوالی که ممکنه پیش بیاد اینه که چرا برای کبوترا؟ در گذشته که کودهای شیمیایی رواج نداشتن، از فضله ی کبوترا به عنوان کود استفاده می کردن. از طرفی در صنعت های باروت سازی و دباغی چرم هم از فضله ی کبوترا استفاده میکردن. این بود که در نزدیکی کبوترخانه ها، زمین های کشاورزی و آبادی ها به چشم میخوردن.

%da%a9%d8%a8%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%db%8c%d8%b2%d8%af

معماری این کبوترخانه ها به شکلیه که باعث امنیت این پرنده ها میشه. در واقع میشه گفت، معماران قدیم از هر جنبه ای به این قضیه فکر کرده بودن و برای حفاظت کبوترا از دست حیوانات و یا پرنده های مزاحم، تدابیر مهمی رو به کار بسته بودن. یکی از اون تدابیر، ایجاد مدخل های ورودی با اندازه ای بوده که فقط کبوترا میتونستن از اون وارد بشن و پرنده هایی مثل قوچ و کلاغ و جغذ نمیتونستن وارد بشن. در واقع میشه گفت اگر امنیت در کبوترخانه ها نبود، 25 هزار کبوتر در کبوترخانه حضور پیدا نمی کردن! شاید تعجب کنین که مگه میشه این تعداد کبوتر در مساحتی که کبوترخانه ها دارن جا بشن؟ باید گفت معماران قدیم به این قضیه هم بسیار خوب فکر کرده بودن و با به کار بستن علوم مختلف مثل ریاضیات و هندسه، فضایی رو برای کبوترخانه ها فراهم کردن که 25 هزار کبوتر در اون جا میشدن. در داخل کبوترخانه، اشکال منظم به چشم میخوره که از کاهگل ساخته شده و فضای امنی رو برای استراحت کبوترا فراهم میکرده.

%da%a9%d8%a8%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87

از طرفی معماری کبوترخانه ها به شکلی بودن که در تابستون خنک بوده و کبوترا رو از گرمای تابستون حفظ میکردن و در زمستون گرم.

ساختار بیرونی کبوترخانه، بیشتر استوانه ای شکل هست و در بعضی جاها مکعبی شکل و چند قلو. از طرفی فکر کنین از در کبوترخانه 25 هزار کبوتر جا بشن، اگر 10 هزار تای اون یکباره و با هم به پرواز در بیان، چه ارتعاش و صدای بلندی ایجاد میشه! معماران هنرمند ایرانی برای حل این مشکل، یه طبقه در میانه ی ساختمون ایجاد کردن و در بعضی برج های کبوترخانه، قوسی در درون ایجاد کردن که باعث میشه از میزان ارتعاشات ناشی از پرواز یکباره کبوترا جلوگیری بشه.

%d8%a8%d8%b1%d8%ac-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a8%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86

از جمله مشهورترین برجهای کبوترخانه ایران، برج کبوترخانه میبد یزده که در جنوب شرقی فرمانداری کنونی میبد (باروی قدیم شهر میبد) هست که از خارج برجی مدور و از داخل به شکل 6 ضلعی و دارای 3 طبقه هست که گنجایش هزاران کبوتر رو داره.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

امروز میخوایم در مورد یکی از کاخ های قدیمی ایران که در استان فارس قرار داره براتون صحبت کنیم. کاخ ساسان سروستان توسط بهرام گور ساسانی بنا شده که عنوان کهنه ترین گنبد آجری ایران رو به خودش اختصاص داده. طبق آخرین مطالعاتی که روی این کاخ انجام شده نشون میده که وسعت این مجموعه حدودا 30 هکتار بوده. جنس کاخ ساسان سورستان از گچ و سنگ هستش. زمان ساخت کاخ ساسان به زمان بهرام گور ساسانی بر میگرده که سازنده این کاخ وزیر معروفش مهر نرسی بوده.

کاخ ساسان 1

بخش وسیعی از بنا توی قسمت شرقی مجموعه قرار داره که از دو ایوان کوچک و یک ایوان بزرگ تشکیل شده. ایوان اصلی با تالار مرکزی و حیاط ارتباط داره. دو تالار که سقف های گنبدی بلندی دارن هم دو طرف تالار قرار داره که زیر سقف های این دو تالار اثراتی از گچبری دیده میشه. معماری این کاخ به نسبت بناهای زمان خودش بسیار فنی و پیچیده هستش.

کاخ ساسان 2

پژوهشگران داخلی و خارجی در مورد کاربری این بنای دوره ساسانی دو نظر متفاوت دارن: یکی از این نظرات اینه که به خاطر وسعت کمی که نسبت به بناهایی که برای شاهنشین طراحی شده داره اونو به عنوان آتشگاه معرفی میکنن و نظر دوم در رابطه با اینه که به خاطر وسیعتر بودن محل از یک آتشگاه، کاخ به احتمال زیاد به عنوان شکارگاه یا استراحتگاه شاهی استفاده می شده.

کاخ ساسان 3

در مقایسه با کاخ اردشیر فیروزآباد این بنا شبیه ولی کوچیکتره و گنبدها نیز با آجر درست شده. آندره گدار نویسنده کتاب هنر ایران در مورد کاخ ساسان نوشته که کاخ بین سال 420 تا 480 میلادی به دستور بهرام پنجم بنا شده و از کاخ فیروزآباد بهتر نگهداری شده. از نظر طرح و اصول فنی این کاخ بهتر، کاملتر و پیچیده تره و مهرات بسیار زیادی توی ساخت طاق ها و گنبدها به کار رفته.

کاخ ساسان 4

در پشت تالار حیاطی قرار داره که در اطرافش ساختمان هایی قرار داره که محل سکونت هستند ولی اطاقها ابعاد متفوتی دارند و قرینه هم نیستند. تالار ها بزرگ و مجلل با درهای فراوان که روبه خارج باز میشوند ان ولی تعدادشون کمه.

کاخ ساسان 5

بنای کاخ ساسان یکی از زیباترین مکانها و بناهای تاریخی استان فارس هست. نکته برای بازدید این مکان این است که امکانات رفاهی در این مکان وجود ندارد و حتما در طی سفر به اونجا آب همراه خود ببرید. همچنین مجموعه سرویس بهداشتی ندارد و تابلو راهنمایی از شیراز برای اومدن به این کاخ موجود نیستش.

کاخ ساسان 6

مسیر دسترسی به کاخ ساسان سروستان

این کاخ در 13 کیلومتری جنوب شرقی سروستان در کنار کوه نظرآباد توی دشت بزرگی قرار داره. فاصله این کاخ از شیراز حدودا 100 کیلومتر می باشد.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

تا به حال کویرهای زیادی رو بهتون معرفی کردیم، اما با توجه به فصل سرما و به نوعی مناسب بودن دیدن مناطق کویری، امروز میخوایم با هم سفری داشته باشیم به کویر ابوزید آباد در استان اصفهان. با ما همراه باشین.

%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af

کویر ابوزید آباد در جنوب شرقی شهر کاشان، در استان اصفهان قرار داره. در واقع این کویر بخشی از بیابان بزرگ بندریگ هست. کویر ابوزید آباد از نوع کویر های شنی – ماسه ایه و سکوت و آرامش کویر در کنار زیبایی منطقه، تجربه ای شگفت انگیز برای گردشگرا و طبیعت گردا میتونه باشه. همچنین شما میتونین در کاروانسرای صفوی اقامت داشته باشین.

%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86

زمانی که به کویر ابوزید آباد سفر میکنین در کنار مناظر زیبای کویری، پیشنهاد میکنیم از شهر زیر زمینی اوئی حتما دیدن کنین. شهر زیرزمینی اوئی قدیمی ترین شهر زیرزمینی دنیاس که با دست ساخته شده و نقش مهمی از جنبه ی دفاعی برای مردم در اون دوران داشته. این شهر در 5 کیلومتری آران و بیدگل قرار داره و در واقع این شهر در زیر شهر نوش آباد قرار داره که دیدن اون هم خالی از لطف نیست.

%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%88%d8%a6%db%8c

از دیگه نقاطی که زمان سفر به کویر ابوزید آباد خوبه از اونجاها هم بازدید کنین، قلعه کرشاهی و آب انبار صفوی هست. روستای تاریخی ابیانه هم در فاصله ی 35 کیلومتری این روستا قرار داره که اگر تا به حال از اون دیدن نکردین، زمان سفر به کویر ابوزید آباد حتما از این روستا هم دیدن کنین.

با توجه به آب و هوای گرم و خشک منطقه، بهترین زمان برای سفر به کویر ابوزید آباد، در اوایل فصل بهار، پاییز و زمستون هست.

مسیر دسترسی به کویر ابوزید آباد

برای رسیدن به کویر ابوزید آباد حدود 4 ساعت از تهران توراهین. از تهران، مسیر رو به سمت کاشان پیش بگیرین. اول از اتوبان تهران – قم و سپس قم – کاشان. وقتی به کاشان رسیدین به سمت بلوار قطب راوندی مسیر رو ادامه میدین و تا به بلوار ملاصدرا برسین. در بلوار ملاصدرا به یه دوراهی میرسین که در سمت چپ شماس. با ادامه مسیر رو به جلو به کویر زید آباد میرسین.

  • احسان مرتضوی
  • ۱
  • ۰

غار رود افشان از غارهای زیباییه که مکانی مناسب برای افرادیه که به دنبال ماجراجویی هستن و رفتن و بازدید از این غار براشون خارج از لطف نیست و اتفاقا” هیجان زیادی بهشون دست میده از زمانی که ورودی غار رو ببینن…

غار رود افشان
از لحاظ مسافتی باید بگم اینجا برای گردشگران تهرانی هم جای نسبتا” نزدیکیه و از شهر تهران چیزی حدود 2 ساعت راهه و در واقع غار رود افشان توی استان تهران قرار گرفته.

غار رود افشان داخل
دهانه ی ورودی غار رود افشان توی ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته. دهانه ی این غار نسبت به بقیه ی غار ها بسیار بزرگه و وقتی دهانه ی غار رو می بینین یه حس خاصی بهتون دست میده که این احساس یه حس عجیبیه که باعث میشه رفتن به داخل غار رود افشان رو براتون جذاب تر کنه.

غار رود افشان دهانه از خارج غار

این دهانه ی غار که شکلی قوسی رو داره، عرض این دهانه حدود 40 متر هستش و ارتفاعی حدود 12 متر داره و از این لحاظ یک ورودی بزرگ برای یک غار به حساب میاد. از لحاظ برگی دهانه ی غارهای ایران، غار رود افشان بعد از غارهای ایوب و اسپهبد خورشید سومین غاری هستش که دهانه ای بزرگ داره.

غار رود افشان قندیل ها
غار رود افشان درواقع توی دره ی رود افشان قرار گرفته و رودخونه ی دلیچای هم در این دره وجود داره که این رودخونه حامل آب دریاچه ی تار و هویره که در آخر هم این آب ها به حبله رود می ریزن.

غار رود افشان راهروها
این غار هم مثل بسیاری از غار های دیگه ی کشورمون جنسی آهکی داره و علت وجودیش و تاریخچش برمیگرده به 35000 سال قبل یعنی زمانی که آتشفشان دماوند فعال بوده و در اثر وقوع این آتشفشان دهانه ی زمین شکاف برمیداره که درواقع میشه همین دهانه ای که امروزه داریم می بینیم.

غار رود افشان داخل
خوشبختانه سقف این غار زیاد کوتاه نیست و به راحتی میتونین داخل غار رود افشان راه برید. این غار در سالیان بسیار دور محلی برای عبور و جریان سفره های زیرزمینی بوده و همین جریانات آب باعث دادن شکل زیبا به دیواره های غار شده اند.

غار رود افشان تالار
سقف این غار هم دارای قندیل های بسیار زیباییه و در این غار چاله های آبی هم وجود داره و این غار در کل دارای 2 تالار اصلی هستش. بعد از ورودی دهانه ی اصلی این غار تالار اول قرار داره و سقفش چیزی حدود 20 متر ارتفاع داره. در جلوتر مسیر کمی باریک میشه و گذشتن کمی مشکل و در نهایت به تالار دیگه ای میرسین که سقف اون هم حدود 10 تا 12 متر ارتفاع داره. هوای این غار کلا” مرطوب هستش و در قسمت انتهایی غار تنفس یکم مشکل تر میشه. این غار عمق بسیار زیادی نداره و اگر بخواین کامل داخلش رو بگردین چیزی حدود 3 ساعت زمان میبره.

غار رود افشان گروهی
یادتون باشه برای رفتن به غار رود افشان هم مثل سایر غار ها باید لوازم مناسب و لباس مناسب داشته باشین مثل چراغ قوه و ترجیحا” هد لایت، کیف کمک های اولیه، طناب، لباس ضد آب یا ترجیحا” لباس اضافه برای زمانی که لباستون خیس شد.

غار رود افشان دهانه از داخل

همینطور به صورت گروهی به این غار برید و اگر راهنما داشته باشین بهتره. مسیر پاده روی تا غار هم مسیر بسیار راحتیه و مشکلی نخواهید داشت.

غار رود افشان نقشه پیاده روی

مسیر دسترسی به غار رود افشان

همونطور که گفتم این غار در استان تهران و در روستای رود افشان قرار داره و از شهر تهران حدود 118 کیلومتر فاصله داره و وقتی از تهران به سمت فیروزکوه حرکت می کنین حدود 60 کیلومتر مونده به شهر فیروزکوه تابلوی روستای سید آباد رو میبینین. بعد از پمپ بنزین سید آباد تابلوی روستای رودافشان رو میبینین وارد جاده شده و در این جاده بعد از حدود 20 کیلومتر رانندگی به روستای رود افشان میرسین (یادتون باشه که کل مسیر اصلی رو برید و خروجی دیگه ای رو نرید تا به تابلوی ودافشان برسین.) و در قسمت انتهایی روستا پارکینگی مهیا شده برای بازدیدکنندگان از این غار زیبا. ماشین رو در این پارکینگ پارک کنین و از اینجا تا دره ی رود افشان که غار در دامنه ی شمالی این دره قرار داره باید پیاده برید که چیزی حدود 20 دقیقه زمان نمیبره.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

استان تهران با جمعیت بالغ بر 12.5 میلیون نفر، جمعیت زیادی از کشور را در خود جای داده و مسلما این تعداد از جمعیت علاوه بر نیاز های اولیه ی زندگی، به تفریح نیز نیاز دارند. با توجه به سردی هوا در این روزها، میخوایم سفری داشته باشیم به روستایی در استان مازندران. مقصد امروز ما روستای آبگرم لاریجان است.

روستای آبگرم لاریجان 1
در جای جای ایران ما، پدیده های مختلف زمین شناختی وجود دارد که بسیاری از آن ها، خواص سلامت بخش نیز دارند. یکی از این پدیده ها، وجود چشمه های آب معدنی است که با نام آبگرم شناخته می شوند و خواص درمانی بسیاری دارند. از جمله چشمه های آب معدنی با خواص سلامتی بخش، روستای آبگرم لاریجان است که در جاده هراز، 70 کیلومتری شهر تهران قرار دارد.

روستای آبگرم لاریجان
چشمه های آب معدنی روستای آبگرم لاریجان، با دمایی در حدود 62 درجه و وجود ترکیبات گوگردی فراوان، دارای اثرات درمانی برای بیماری های پوستی، درد های استخوان و مفاصل و رماتیسمی دارد. البته لازم به ذکر است به دلیل وجود ترکیبات گوگردی موجود در این چشمه های آبگرم، بوی خاصی از چشمه های آب معدنی به مشام می رسد و اگر شما از جمله افرادی هستید که نسبت به بو حساسید، پیشنهاد می کنیم به این روستا سفر نکنید.

روستای آبگرم لاریجان 3
برای استفاده از آبگرم لاریجان، می توانید صبح به روستای آبگرم لاریجان سفر کنید و از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر، از آبگرم استفاده نمایید و در کنار آن، یک اتاق یا سوئیت اجاره کنید و در آن به استراحت بپردازید.

روستای آبگرم لاریجان 4
همچنین می توانید بعدازظهر از تهران حرکت کنید و پس از طی 2 ساعت، به روستای آبگرم لاریجان برسید و اتاقی را اجاره کنید، سپس در صبح اول وقت از آبگرم استفاده کنید. همچنین شب را می توانید در روستا چرخی بزنید و قدری از هیاهوی شهر دور بمانید.

دسترسی به روستای آبگرم لاریجان

ابتدا جاده ی هراز که تهران را به شهر آمل وصل می کند را در پیش بگیرید و پس از طی 70 کیلومتر، به سمت جاده ی فرعی رینه می روید و و در انتهای این راه باریک، روستای آبگرم لاریجان قرار دارد.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

امروز میخوایم در مورد دومین بنای خشتی بزرگ در جهان صحبت کنیم که بعد از ارگ بم بزرگترین میشه. ارگ راین که نام این ارگ زیبا هستش در استان کرمان و در جنوب غربی شهر راین این استان قرار داره. مساحت این ارگ تاریخی حدودا 22 هزار متر مربعه که بالای تپه ای به مانند ارگ بم قرار داره.

ارگ راین 1

نقشه کلی این قلعه خشتی به حالتی مربع شکل با دیواره های حدودا 10 متری که برج هایی در اطرافش ساخته شده و تنها راه ورود به این ارگ استفاده از قسمت شرقی که با سر در بزرگ به داخل متصل شده می باشه.

ارگ راین 2

قدمت ارگ راین به دوره ساسانیان بر میگرده که داخل ارگ از محل هایی مثل بازار، زورخانه، اصطبل های زمستانی و تابستانی، عام نشین و اعیان نشین تشکیل شده. این ارگ یکی از دژهای جنگی در زمان نادر شاه افشار بوده که میرزا حسین خان (راینی) زندگی می کرده و همچنین در زمان زندیه به دست پسر او محمد علی خان بوده. بعد از سقوط زندیه و روی کار اومدن قاجار این ارگ محل زندگی نوادگان میرزا حسین خان بوده.

ارگ راین 3

تا 150 سال پیش از این ارگ استفاده میشده و در سال 1374 بازسازی این ارگ شروع شده که تا به اینجای کار قسمت های زیادی بازسازی شده. این محل قبلا جزو مراکز ساخت صنایع دفاعی هم بوده و همچنین ارگ راین، شهری بزرگ بوده که در آن افراد با مشاغل و سطوح مختلف اجتماعی زندگی می کردن.

ارگ راین 4

ارگ راین همچنین در گذشته محل تجارت کاروان ها بوده که در طول استان و قسمت های دیگر رفت و آمد می کردن. همینطور کنار این ارگ قلعه های دیگری وجود داشته که از بین رفتن.

یکی از قسمت های دیدنی ارگ وجود کوچه های تو در تو هستش که در انتها به اتاق ها و حجره ها میرسه.

ارگ راین 5

مسیر دسترسی به ارگ راین

ارگ راین در جنوب غربی شهر راین قرار داره. برای رسیدن از کرمان به شهر راین باید مسافتی حدود 104 کیلومتر را طی کنین.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

طاق شاه عباسی یا به عبارتی دیگه سد عباسی یکی از مهم ترین جاذبه ها در نزدیکی شهر طبس هستش که درواقع کاربری ای مثل سد داشته و نازک ترین و قدیمی ترین و بزرگ ترین سد قوسی در دنیا بوده.

طاق شاه عباسی

سد شاه عباسی در شهر خور قرار داره که در زمان حکومت صفویه مرمت مجدد هم شده بوده. در زمان های قدیم برای احداث و ساختن سد ها ابتدا جریان آب را منحرف می کردن و سد مورد نظر رو ساخته و بعدش تا زمانی که پی و پایه ی سد کاملا” خشک بشه مسیر آب رو بر نمی گردوندن. وقتی که شکل سد کامل و محکم می شد مسیر منحرف شده رو دوباره به حالت اول بر می گردوندن و در نهایت آب پشت سد جمع می شد.

طاق شاه عباسی

طاق شاه عباسی با 60 متر ارتفاع، برای 550 سال متوالی به عنوان بلند ترین سد در جهان مطرح بوده. در ساخت و معماری این سد ظرافت و دقت زیادی لحاظ شده، مثلا” برای بالاتر بردن مقاومت این سد، بالای این سد حالت قوسی داره، یه جورایی میشه گفت که اگه الان بخوان سد قوسی بسازن، این سد امروزی از خیلی از لحاظها شبیه به سد شاه عباسی خواهد بود.

طاق شاه عباسی خرو

قسمت های پایین تر با آجر ساخته شده و در قسمت های بالاتر جنس این دیواره ها از سنگ هستن. سد شاه عباسی رو به عنوان نازک ترین سد قوسی جهان هم میشناسن و این نازکی دیواره یا به اصطلاح تاج سد چیزی حدود 1 متر ضخامت داره و علاوه بر جذابیت های دیگه ای که داره، نازک بودن سد شاه عباسی هم از مواردیه که باعث شهرت این سد شده.

طاق شاه عباسی خراسان جنوبی

این سد در روستای 700 ساله ی خرو قرار داره و این روستا هم از شهر طبس چیزی حدود 27 کیلومتر فاصله داره.

طاق شاه عباسی چشمه ها

طاق شاه عباسی در نزدیکی چشمه آبگرم مرتضی علی قرار داره. برای اینکه  به سد شاه عباسی برید باید از شهر خرو چیزی حدود 5 کیلومتر پیاده روی کنین و بدونین که بیشتر مسیر رو در آب باید برید و در مسیر به خود چشمه ی مرتضی علی می رسین و مهم ترین این چشمه ها حمام مرتضی علی نام داره که این چشمه هم خودش از جاذبه های زیبا و مهم طبس هستش چرا که این چشمه دارای هم آب گرم و هم آب سرد هستش. در ادامه کمی بالاتر از چشمه ی مرتضی علی به طاق شاه عباسی یا همون سد شاه عباسی خواهید رسید.

طاق شاه عباسی مسیر

خود چشمه حمام مرتضی علی در گذشته محلی برای استحمام مردمان بوده. راستی وقتی توی این رودخونه راه میرید تا به طاق شاه عباسی برسین متوجه میشین که آب رودخونه گرم و سرد میشه و دلیلش هم وجود چشمه های بسیاریه که نهایتا” به این رودخونه می ریزه و برای همین هم احساس می کنین آب هم سرده و هم گرم.

مسیر دسترسی به طاق شاه عباسی یا سد شاه عباسی

همونطور که در بالاتر اشاره کردم این طاق در 29 کیلومتری شهر طبس و درواقع در سمت شرق طبس قرار گرفته و برای رسیدن به این سد باید بخشی از مسیر رو پیاده برید و بعد از گذشتن از چشمه حمام مرتضی علی به طاق شاه عباسی خواهید رسید.

  • احسان مرتضوی