ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

امروز میخوایم در مورد دومین بنای خشتی بزرگ در جهان صحبت کنیم که بعد از ارگ بم بزرگترین میشه. ارگ راین که نام این ارگ زیبا هستش در استان کرمان و در جنوب غربی شهر راین این استان قرار داره. مساحت این ارگ تاریخی حدودا 22 هزار متر مربعه که بالای تپه ای به مانند ارگ بم قرار داره.

ارگ راین 1

نقشه کلی این قلعه خشتی به حالتی مربع شکل با دیواره های حدودا 10 متری که برج هایی در اطرافش ساخته شده و تنها راه ورود به این ارگ استفاده از قسمت شرقی که با سر در بزرگ به داخل متصل شده می باشه.

ارگ راین 2

قدمت ارگ راین به دوره ساسانیان بر میگرده که داخل ارگ از محل هایی مثل بازار، زورخانه، اصطبل های زمستانی و تابستانی، عام نشین و اعیان نشین تشکیل شده. این ارگ یکی از دژهای جنگی در زمان نادر شاه افشار بوده که میرزا حسین خان (راینی) زندگی می کرده و همچنین در زمان زندیه به دست پسر او محمد علی خان بوده. بعد از سقوط زندیه و روی کار اومدن قاجار این ارگ محل زندگی نوادگان میرزا حسین خان بوده.

ارگ راین 3

تا 150 سال پیش از این ارگ استفاده میشده و در سال 1374 بازسازی این ارگ شروع شده که تا به اینجای کار قسمت های زیادی بازسازی شده. این محل قبلا جزو مراکز ساخت صنایع دفاعی هم بوده و همچنین ارگ راین، شهری بزرگ بوده که در آن افراد با مشاغل و سطوح مختلف اجتماعی زندگی می کردن.

ارگ راین 4

ارگ راین همچنین در گذشته محل تجارت کاروان ها بوده که در طول استان و قسمت های دیگر رفت و آمد می کردن. همینطور کنار این ارگ قلعه های دیگری وجود داشته که از بین رفتن.

یکی از قسمت های دیدنی ارگ وجود کوچه های تو در تو هستش که در انتها به اتاق ها و حجره ها میرسه.

ارگ راین 5

مسیر دسترسی به ارگ راین

ارگ راین در جنوب غربی شهر راین قرار داره. برای رسیدن از کرمان به شهر راین باید مسافتی حدود 104 کیلومتر را طی کنین.

  • ۹۵/۰۹/۱۴
  • احسان مرتضوی

نظرات (۱)

  • میلاد امینی
  • ممنون از مطلب خوبتون. من با وجود علاقه به آثار باستانی از وجود چنین بنایی بی اطلاع بودم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی