ایرانگردی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

10 جاذبه گردشگری قشم

دره ستاره ها

دره ستاره ها اولین مکان از 10 جاذبه گردشگری قشم که ما به شما معرفی میکنیم، این دره از فرسایش سنگ، خاک و ماسه که بر اثر باد و بارون بوده درست شده. قدمت این محل به 2 ملیون سال پیش بر می گرده. یکی از زیباترین نقاط جزیره قشم هستش و ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما در سفر خود به این محل سر بزنید.

دره ستاره ها

تنگه چاهکوه

شرق جزیره قشم، توی روستای چاهوی تنگه ای زیبا وجود داره که با شکل های زیبا و عجیبش و حفره ها و دالون ها نمای زیبایی رو بوجود اورده و ببینده رو جذب خودش می کنه. اسم این محل تنگه چاهکوه هستش که مثلش رو میشه در کشورهای دیگه هم پیدا کرد.

دره چاهکوه

سد تاریخی گوران

توی روستای گوران در 78 کیلومتری قشم، سد گوران قرار داره که زمان ساختش به دوران پهلوی بر می گرده. برخی از کارشناسان میگن که در دوره هخامنشیان پی این سد زده شده و تاجش هم در دوران ساسانیان ساخته شده. این سد جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

 

سد تاریخی گوران

قلعه پرتغالی ها

یکی دیگه از 10 جاذبه های گردشگری قشم قلعه زیبای پرتغالی هاست که به دستور آلفونسو آلبرکرک که یک دریانورد پرتغالیست در سال 1507 میلادی تی قسمت شمالی جزیره ساخته شده. این قلعه در کنار ساحل خلیج فارس درست شده. مساحت این قلعه بش تر از 2000 متر مربعه که مواد تشکیل دهندش سنگهای آهکی و گچی هستش و با ملاط ساروج محلی بنا شده. این قلعه توی یک قرن چند باری بازسازی و استحکام بخشی شده.

قلعه پرتغالی ها

غار های خربس

غارهای خربس توی 15 کیلومتری جاده قشم به روستای خربس قرار داره. بودن این غارها روی بلندی و شکل و شمایل اسرار آمیزش باعث شده که این عقیده بوجود بیاد که توی زمان مادها این محل  نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده.

غار های خربس

غار نمکدان

در فاصله 90کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد. غارهاى نمکى جزیره قشم یکى از زیباترین جلوههاى طبیعت در این جزیره زیبا و رویایى ایران است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

غار نمکدان

روستای توریان

توریان یکی از روستاهای این جزیره است که در حدود 31 کیلومتری جنوب غرب قشم قرار دارد و به وسیله ی یک راه فرعی به طول 2 کیلومتر از جاده ی اصلی قشم- باسعیدو جدا می شود. این روستا از جهات مختلف با روستاهای دیگر همجموار است. از شمال به روستای خالدین و از جهت جنوب به روستای رمکان و از غرب به روستای تم سنتی و از شرق به روستای باغ بالا محدود می شود

در این روستا کشاورزی رونق دارد علاوه بر کاشت سیفی جات، زمین های آفتابگردان و نخلستان های زیبای این منطقه از دیدنی های مهم آن محسوب می گردد.

در زمان شورش مغول و هرج و مرج آن دوران ایران هر قبیله که از غارت مغول جان به در می ببرد، به گوشه امنی می گریخت و گویا قبیله ای که رئیس آنان توران نامی بود به جزیره قشم آمده و سکونت اختیار کرده و بارگاهی و مسجدی و حمامی بنا نموده و نام شاهی بر خود گذاشته و ملقب به تورانشاه گردیده است، طبق اسناد تاریخی دو تورانشاه بوده است یکی در جزیره هرمز و دیگری درجزیره قشم.

روستای توریان

چاههای لافت

چاههای لافت که به «چاههای طلا» نیز معروف است، در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارند و بر اساس تعداد روزهای سال کبیسه حلقه میباشند و برای جمع آوری آب باران حفر شدهاند. برخی از محققان قدمت آنها را مربوط به دوران هخامنشی میدانند. این چاهها در روستای لافت و در کنار دریا جای دارند

چاههای لافت

کاسه سلخ

منطقه‌اى موسوم به کاسه سلخ در ساحل جنوبى، برهوتى است به طول تقریبى 7 کیلومتر و عرض تقریبى 5 کیلومتر که هیچ پوشش گیاهى در آن وجود ندارد.
 اینجا عرصه‌اى است که گویى از حیات و عناصر حیاتى بویى نبرده است. هزاران تپه کوچک و بزرگ مخروطى شکل و اشکال فرسایشى در این عرصه به چشم مى‌خورد که در اعصار گذشته از زمین جوشیده و در همان حال سفت و بسته شده و تشکیل تپه‌ماهورهاى متداخل و گسترده‌اى را داده‌اند.

کاسه سلخ

جنگل حرا

منطقه حفاظت شده جنگلهای حرا آخرین پیشنهاد ما از 10 جاذبه گردشگری قشم هستش. گونهٔ جنگلی حرا (مانگرو) از ویژگی های اکوسیستم سواحل جنوبی ایرانه که به طور پراکنده، از تنگه هرمز به سمت شرق و اقیانوس هند، در سواحل عمان، پدید آمده. این جنگل ها در سواحل خلیج فارس، در اطراف بندر لافت، شمال جزیرهٔ قشم، بندر خمیر و در کانون های متراکم دیده می شن.


  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

10 جاذبه گردشگری مشهد

حرم مطهر امام رضا (ع)

مهم ترین دلیل شهرت شهر مشهد وجود بارگاه مقدس امام هشتم شیعیان هستش که در قلب شهر مشهد قرار داره و همه ساله از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای مسلمان به مشهد میان برای زیارت با امام خودشون. مهم ترین و معروف ترین جاذبه ی شهر مقدس مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) هستش.

مقبره شاعر بزرگ پارسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی

آرامگاه یکی از بزرگ ترین شعرای ایرانی یعنی حکیم ابوالقاسم فردوسی در 20 کیلومتری شمال شهر مشهد قرار داره که کار معماری این آرامگاه توسط معمار بزرگ و توانای ایرانی، هوشنگ سیحون بازسازی شده.

پارک کوهسنگی

یکی از مهم ترین جاذبه های شهر مشهد پارک کوهسنگی هستش که دارای امکانات رفاهی و تفریحی هست. بعد از حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی، پارک کوهسنگی مهم ترین جاذبه ی این شهر هم برای مردمان محلی و هم برای گردشگران هستش. این پارک دارای چند وسیله ی سرگرمی و همینطور کافی شاپ و رستوران هستش.

بازار رضا

بازار رضا از بازارهای مهم و قدیمی شهر مشهد هستش که در نزدیکی حرم امام رضا(ع) قرار داره و محلی مناسب برای خرید سوغات شهر مشهد هستش. این سوغات عبارتند از مهر و تسبیح و جانماز و همینطور خوراکی هایی مثل زعفران و نبات و زرشک. بازار رضا حالت سنتی داره و حتی برای دیدن هم برای گردشگران مجموعه ی جذابی هستش.

موزه آب

به دلیل کویری بودن استان خراسان رضوی، شاید برای همگان جالب باشه تا بدونن سیستم آب رسانی در گذشته با توجه به کمبود آب چگونه بوده. از این رو میتونین از موزه ی آب که در بلوار سازمان آب قرار گرفته دیدن کنید.

شهربازی سرپوشیده سمگا

این شهر بازی که سرپوشیده هستش و بیشتر دارای بازی های کامپیوتری هست در ترمینال مسافربری مشهد قرار داره و دارای رستوران، کافی شاپ و استخر هستش.

مجتمع زیست خاور

این مجتمع یا پاساژ، قدیمی ترین پاشاژ بزرگ شهر مشهد هستش که دارای انواع فروشگاه ها برای خرید هست و بسیار شناخته شدس. این پاساژ در نوع خودش بسیار بزرگه و مساحتی معادل 10000 متر مربع رو احاطه کرده.

طرقبه

یکی از معروف ترین تفریحگاه های ایران طرقبه هستش که منطقه ای بسیار خوش آب و هواست که در تابستان های گرم مشهد میشه از طرقبه به عنوان منطقه ای ییلاقی نام برد. طرقبه دارای باغ رستوران های بسیار زیاد و متنوع هست و همینطور در این منطقه هتل هم برای اقامت گردشگران احداث شده.

شاندیز

شیشلیک شاندیز از لذیذ ترین غذا های ایرانی هستش که حتما” اسمش رو بار ها شنیدین و توی نقاط مختلف ایران این غذا رو میل کردین. اما باید بدونین اصل این غذا رو در منطقه ی شاندیز مشهد میتونین میل کنین و رستوران های مختلف بسیاری هستند که اماده ی سرویس دهی به مشتریان می باشند.

پاساژ الماس شرق

این پاساژ که عمر زیادی نداره در شهر مشهد واقع شده و دارای معماری زیبایی هستش و یکی از مهم ترین دلایل معروف بودنش وجود آب نمای زیبا در مرکز این پاساژ هست. در کل محلی مناسب برای خرید شما گردشگران می باشد.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

ماسال

ییلاقی فوق العاده بر فراز ابر ها در نزدیکی شهر شاندرمن که دارای 2 قسمت می باشد، قسمت اول بام ماسال و قسمت دوم ییلاقات ماسال. گویی به بهشت پا گذاشته ای. ماسال و شاندرمن آنقدر آرامش داره که برای تسکین هر دردی معجزه می کنه. از هیاهوی شهر باید دور شد و به جنگل و کوهستان و طبیعت بکر شاندرمن پا گذاشت.

آبشار ویسادار

این آبشار سومین آبشار بلند در استان گیلان هستش و در نزدیکی رضوانشهر هست. ویسادار یعنی درخت گردو به زبان تالشی. این آبشار زیبا با منظره ای متفاوت و شکلی قشنگ که در قسمت پایین به شکل گرد هستش.

امامزاده ابراهیم

این محل دیدنی در جنگل های شفت قرار داره و به اسم شزده ابراهیم هم معروفه. این منطقه به دلیل مرتفع بودن دارای بارندگی بیشتر نسبت به سایر نقاط هستش و از شرایط آب و هوایی سردتری برخورداره.

قلعه رودخان

این قلعه در ارتفاعی بین 665 تا 715 متر از سطح دریا هستش و در کنار اون رودخانه‌ای با همین اسم قرار داره. قلعه رودخان در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرفومن در استان قرار داره. فاصله مستقیم قلعه تا شهر کالاوان 25 کیلومتر، تا ماسوله 45 کیلومتر و تا شفت 20 کیلومتر هستش.

ماسوله

روستای تاریخی ماسوله محلی توریستی و تاریخی بخاطر معماری جذابش شناخته میشه. خونه هایی که روی همدیگه ساخته شدن و میشه گفت معروف ترین روستای پلکانی در ایران هستش. این روستا تو منطقه کوهستانی و جنگلی با وسعت 16 هکتار و ارتفاع 1050 متر از سطح دریای آزاد قرار داره. این روستا با جنگلای زیبا و سبز با کوهستان های بلند از نقاط توریستی شمال ایران در استان گیلان قرار داره.

غار آویشو

غار آویشو (آبیشو، آبیشوی، آویشوی) طولانی ترین غار استان گیلان می باشد. آویشو در زبان محلی به معنی محل فرو رفتن آبه و این غار در نزدیکی شهرستان ماسال ، در بخش شاندرمن ،  در ارتفاع 13000 متری قرار داره و به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، جدا ارزش رفتن و دیدن رو داره.

سوباتان

سوباتان که مثل یک شهرک ییلاقی هستش و درواقع محل زندگی صدها خانواده و اهالی لیساری هست. بیش تر توی فصل بهار و تابستان و حتی توی فصل پاییز این اهالی به سوباتان میرند و از آب و هوای ییلاقی و خوبش استفاده میکنن.

گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل قرار داره. منظره این گردنه به شکلیه که در یک سمت کوه که با جنگل پوشیده شده و در طرف دیگر دره ای که زیاد عمیق نیست در اون رود ارس که مرز ایران و آذربایجان و مشخص می کنه جریان داره. زیبایی گردنه به اینه که در اکثر مواقع مه کل محل رو می پوشونه و طبیعت گیاهیش هم پر از گل و گیاهان بلند و جنگلی هستش.

پارک یا جنگل گیسوم

پارک جنگلی گیسوم از مهم ترین و زیبا ترین جاذبه های بکر ایران هستش و در این پارک یا جنگل درختان سر به فلک کشیده و در هم رفته تونل هایی رو ایجاد کردن که نمای فوق العاده ای رو به وجود آوردن و آرامشی وصف ناپذیر به بازدیدکنندگان میده. این جنگل در انتها به دریا میرسه و ساحل گیسوم هم از زیبایی های منطقه هستش. مسیر بین رشت و آستارا در نزدیکی پره سر قرار داره.

شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه در شهر لاهیجان از جاذبه های دیدنی استان گیلان هستش و منطقه ای مناسب برای جذب گردشگران هستش و دارای رستوران ها و کافی شاپ های بسیاری داره.


  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر که پیش از این 24 هکتار بود،‌ مجموعه‌ زیبایی را تشکیل می‌داد که در راس آن کاخ فتحعلی شاه قاجار خودنمایی می‌کرد، اما زمانی که ناصرالدین‌شاه روی کار آمد از این مجموعه خوشش نیامد و بیشتر ترجیح می‌داد در کاخ گلستان روزگار بگذراند.

این رضاخان بود که تصمیم گرفت در تهران زندانی رسمی داشته باشد. به‌ همین دلیل نیکولا مارکوف معمار مشهور روسی را به ایران آورد تا طراحی زندان قصر را انجام دهد.

باغ موزه قصر

زندان مارکوف دارای 192 اتاق و گنجایش 700 زندانی بود که 96 اتاق آن پنج نفری و بقیه انفرادی بودند. مریضخانه‌ای هم مشتمل بر شش اتاق شش تخته و 16 اتاق یک تخته به‌ همراه باغ و حمام ساخته شده بود.
یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۸۸ زندان قصر شکل گرفت. اولین قربانی نیز خود سازنده بود(!) تیمسار درگاهی، رئیس وقت شهربانی که به جرم دعوت رضاخان به یکی از ۱۹۲ سلول عمومی و انفرادی در جریان افتتاح زندان به حبس محکوم شد.

باغ موزه قصر 1

قصر پس از آن نیز پذیرای نامدارانی شد که عبدالحسین تیمورتاش، نصرت‌الدوله و سردار اسعد بختیاری از آن جمله بودند.

بزرگ‌علوی سرگذشت سال‌های حبس خود و دیگر زندانیان مشهور را در کتاب «۵۳ نفر» در زندان قصر نوشت.

پس از شهریور 20 و استعفای رضاخان و تبعید به جزیره موریس کارکردهای قصر نیز نمایان‌تر شد.

باغ موزه قصر 2

شکل دایره زندان تنها به این منظور به این فرم طراحی شده که هر سه طبقه آن در اثر وجود این فضای خالی و بالکن‌هایی که با حفاظ‌های نرده‌ای پوشیده شدند، در تابستان به شدت گرم باشد و در زمستان سرد؛ سرمایی که تا مغز استخوان زندانیان نفوذ می‌کرده است.

زندان قصر از بدو تأسیس تا سال 1357 (پیروزی انقلاب اسلامی) در طول نیم قرن، آیینه‌ای است در انعکاس تجدد در دوران پهلوی. از یک سو زندانیان عادی در این زندان از حقوق مدنی و تعریف شده‌ای برخوردار شدند و از سوی دیگر در طول نیم قرن زندان قصر به مشهورترین زندان سیاسی کشور تبدیل شد.

باغ موزه قصر 3

زندان قصر در سالهای اخیر توسط شهرداری تهران به باغ موزه‌ای پند آموز تبدیل شده است که بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه از قسمت‌های مختلف آن دیدن کنند.

همچنین حضار می‌توانند ازمحل‌های نگهداری زندانیان سیاسی که حتی دیوارهایش همگی با مهر سکوت عمق فاجعه را به تصویر کشیده و بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دیدن نمایند.

“باغ ایرانی” یکی از بخش های این مجموعه است که با بهره‌گیری از تنوع گیاهی یک فضای شهری دلنشین و یک موزه روباز محسوب ایجاد شده است.

یکی از بخش های اصلی، “موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران” است. این موزه تصویری است از مبارزات مردم در دوران ستمشاهی و بخش دیگر “موزه زندان” است که بازسازی عینی فضای زندان از اتفاقاتی است که در دوره رژیم ستم شاهی افتاد و هم محلی برای تصویر برداری مجموعه های سینمایی.

باغ موزه قصر 4

از دیگر بخش های این باغ موزه می‌توان به مسجد، زورخانه قصر، باغ های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی چایخانه و سفره خانه سنتی، مراکز عرصه محصولات فرهنگی، بازارچه محصولات هنری و صنایع دستی اشاره کرد.

همچنین شهروندان می‌توانند در محدوده زندان، از فضای سبز و بوستان و مجموعه‌های فرهنگی ورزشی موزه بازدید کنند.

از زندان قصر بخش‌هایی باقی مانده تا خاطرات این محل تاریخی به فراموشی سپرده نشود؛ از جمله این فضاها می‌توان به زندان مارکف و سیاسی و ساختمان روبروی درب اصلی همراه با برج نگهبانی و نورگیر اشاره کرد.

همچنین ساختمان بند جوانان نیز حفظ شده است. برج دیده‌بانی و منبع آب در شمال شرقی زندان، ساختمان واحد برق در شمال غربی و ساختمان مدرسه اندرزگاه 12 یا بند کارگری نیز حفظ شده است.

زندان مارکوف با مساحتی بالغ بر 8800 متر مربع از فضاهای متنوعی همچون مرکز اسناد، تصاویر و اشیاء تاریخی، نمایشگاه، گالری موسمی، کافه گالری و سالن اجتماعات چند منظوره تشکیل شده است.

باغ موزه قصر 5

مسجد،کتابفروشی دائمی (با مضامین تاریخ انقلاب و مبارزات سیاسی و کتب مرتبط با زندان) و زورخانه از دیگر قسمتهای این مجموعه محسوب می‌شوند.

گالری تصاویر و اسناد مربوط به مرمت و بازسازی موزه به عنوان یکی از دستاوردهای شهرداری تهران برای استفاده محققان، استادان، دانشجویان و پژوهشگران قابل استفاده است و ساختمان زندان سیاسی با مساحتی در حدود 5 هزار متر مربع دارای فضاهای گوناگون و متنوعی است که روایتگر تاریخ انقلاب و مبارزان انقلاب اسلامی است که این ساختمان نیز شامل محل زندان‌ها، کتاب‌خانه، مرکز مطالعات و موزه است.

همچنین حسینیه، رستوران و کافی شاپ نیز دیگر قسمت‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد و سه حیاط موجود در زندان قابلیت پخش فیلم و نماهنگ و ویدئوهای مفهومی دارند.

مسیر دسترسی به باغ موزه قصر

اگر میخواهید با ماشین شخصی خود به موزه بیایید از دو مسیر اتوبان شهید صیاد شیرازی، خروجی پلیس شریعتی و یا انتهای خیابان مطهری بعد از تقاطع شریعتی خود را به میدان پلیس رسانده و بعد از آن به بغ موزه قصر برسید.


  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

بهشت گمشده که اون رو به اسم تنگ بستانک هم می شناسند یکی از زیباترین و بکر ترین طبیعت رو در ایران داره و همینطور که از اسمش هم پیداست به بهشت توصیفش کردند.

بهشت گمشده شیراز تنگ بستانک

طبیعتی به وسعت 20000 هکتار که دارای تابستون های خشک و زمستون های بسیار سرد هستش و بارش برف و بارون در فصول سرد به وفور دیده میشه. از لحاظ بارندگی باید بگ که بارش بران و برف در بهشت گمشده یا همون تنگ بستانک چیزی حدود 480 میلیمتر هستش. بهشت گمشده در استان فارس هستش.

تنگ بستانک

همینطور که اسمش رو تنگ بستانک گذاشتن پس مشخصه که این بهشت گمشده حالت دره ی داره و گرداگردش رو صخره های بلند فرا گرفتن. همین شکل دره ای بودن تنگ بستانک دلیلی برای رشد و رویش گیاهان سایه پسند. گیاهان سایه پسند گیاهانی هستند که به دلیل تابش کم نور خورشید با یکدیگر به رقابت می پردازند تا ز دیگری بلند تر شوند تا از نور خورشید بهره ی کافی رو ببرند و برای همین هم گیاهان تنگ بستانک عموما” بسیار بلند قامت هستند.

تنگ بستانک بهشت گمشده

از لحاظ جانوری در این منطقه حیواناتی از قبیل خرس قهوه ای، گربه وحشی، خرگوش، روباه، شغال، گراز، کبک، بز و … دیده میشن و از لحاظ گیاهی هم درختان بلوط، ارژن، ارس، بنه و … دیده میشن.

بهشت گمشده دارای جویباران بسیار هم هستش که دلیل پدید اومدن این جویبار ها و آبشار و رود ها، قرار گیری سد و دریاچه پشت سد دودزن هستش که سالانه چیزی حدود 33 میلیون متر مکعب آب از این سرزمین گذر می کنن.

تنگ بستانک آبشار

همینطور علاوه بر جویباران و آبشار تنگ بستانک، این سرزمین دارای استخر طبیعی بسیار زیبایی هستش که به استخر 9 متری معروفه. این استخر حدود 3 متر عمق داره و محل قرار گیریش در حوالی سرچشمه ی این رودخونه هستش.

تنگ بستانک

وقتی به این سرزمین برید در حوالی بهشت گمشده پارکینگی تعبیه شده که در فصول بهار و تابستان بسیار شلوغ هستش و از این پارکین تا آبشار رو باید پیاده طی کنید.

مسیر دسترسی به بهشت گمشده یا تنگ بستانک

تنگ بستانک 120 کیلومتر از شهر شیراز فاصله داره و در شمالی غربی شیراز هستش. 5 کیلومتر با کامفیروز فاصلش هست.

  • احسان مرتضوی
  • ۰
  • ۰

دره ها و کوه ها در حوالی پیرانشهر هستند که باعث بوجود اومدن چنین پدیده ی طبیعی زیبایی شده اند و این پدیده هستش که همه ساله توجه گردشگران بسیاری رو به خودش جلب می کنه و این پدیده چیزی نیست جز آبشار خرپاپ که در اون طبیعت بکر و زیبا و دیدنی به جلوه ی این کوه ها و جنگل های اطراف و طبیعت بکر افزوده.

آبشار خرپاپ جنگل پردانان
آبشار خرپاپ در استان آذربایجان غربی قرار داره و از جمله پدیده های زیبای این استان زیبا هستش. خرپاپ در زبان کردی به معنی فراوانی آب یا به عبارت دیگه اون رو به معنی جای زیبا هم میشناسن. از نظر جغرافیایی آبشار خرپاپ در حوالی شهر پیرانشهر قرار گرفته و در حوالی جنگل پردانان هستش که یکی از سرچشمه های اصلی این آبشار به حساب میاد.

آبشار خرپاپ آذربایجان غربی

رودخونه ی پردانان یک رود دایمی هستش و همیشه آبشار خرپاپ رو تغذیه می کنه.

آبشار خرپاپ پیرانشهر
نام پردانان هم باز از زبان کردی اومده و به دلیل وجود پل های زیاد بر روی رودخونه ها به این منطقه پردانان میگن.
 باید بدونین که مردم محلی این منطقه رو به نام زه ویان هم میشناسن و اگه با این اسم مواجه شدین تعجب نکنین.

آبشار خرپاپ

این منطقه از شکل ظاهری میشه گفت چیزی بین کوه های جنگلی هستش که این رودها و آبشار خرپاپ به زیبایی و اهمیت منطقه اضافه کرده.

مسیر دسترسی به آبشار خرپاپ یا جنگل پردانان

این آبشار و منطقه جنگل پردانان چیزی حدود 28 کیلومتر از پیرانشهر قرار داره و در قسمت جنوبی پیرانشهر هستش. خود شهر پیرانشهر هم از شهر مطرح و معروف استان آذربایجان غربی یعنی ارومیه حدود 129 کیلومتر فاصله داره و پیرانشهر هم در جنوب شهر ارومیه قرار گرفته.
آبشار خرپاپ در مسیر بین پیرانشهر و سردشت قرار گرفته. از پیرانشهر به سمت دردشت که حرکت کنین حدود 255 کیلومتر که رفتین به روستای گز کسگ خواهید رسید که ابتدای مسیر رسیدن شماست به جنگل پردانان و همینطور آبشار خرپاپ که در همین جنگل ها قرار گرفته.

  • احسان مرتضوی