ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

یکی از مهمترین مکان های توریستی در شهر زیبای شیراز حافظیه نام داره. حافظیه مقربه شاعر معروف و برجسته ایرانی حافظ توی شمال شهر و جنوب دروازه قرآن و توی یکی از معروف ترین قبرستان شیراز که نامش خاک مصلی به مساحت 2000 متر مربع هستش قرار داره.

حافظیه شیراز 2

حافظیه 22 تا  صحن شمالی و جنوبی داره که این صحن‌ها توسط تالاری از هم جدا شدن. کل محل ۴۴ در ورود و خروج دارده که درب اصلی توی قسمت جنوب هستش و دو تا در توی قسمت غربی و یک در هم قسمت شمال‌شرق آن قرار داره.

بعد از گذشت 65 سال از مرگ حافظ یعنی سال 856 هجری فمری (1453 میلادی) ، وزیر میرزا ابوالقاسم بابر گورکانی (پسر میرزا بایسنغر شاهرخ بن تیمور) شمس الدین محمد یغمایی ، یک ساختمان گنبدی شکل رو برای بار اول بالاب مقبره حافظ ساخت و در مقابل این مقبره ، حوض بزرگی ساختش و از آبی که از رکن آباد میومد پر کرد.

حافظیه شیراز 1

در ابتدای قرن یازده هجری قمری مرمت این محل به دست حکومت شاه عباس صفوی انجام شد و یکبار هم بعد از 350 سال از درگذشت حافظ با دستور نادرشاه بازشازی شد.کریم خان زند توی سال 1187 هجری قمری به سبک بناهای خودش بارگاهی که از یک تالار به همراه چهار تا ستون سنگی یکبارجه و بلند با یک باغ بزرگ در برابر بنا ساخت و روی مزار حافظ هم سنگ مرمری گذاشت که اون سنگ تا به امروز روی مقبره هست.

بعد از کریم خان زند و بنایی که روی مقبره این شاعر بزرگ ساخت ، با گذشت یکصد و شصت سال مرمت های زیاد و مهمی روی بنا توسط خیرخواهان انجام شد تا اینکه شادروان علی اصغر حکمت توی سال 1315 این فرد با طرح و اجرای آندره گدار از کشور فرانسه و با الهام گرفتن از معمازی و هنر زمان کریم خان زند بنای حال حاضر مقبره حافظیه رو به زیبایی اجرا کردن.

حافظیه شیراز 3

از قدیم این محل، قبله اهل دل و زیارتگاه عاشقان دور و نزدیک بوده و در کنارش عرفا و شعرای بزرگ و نامداری به خاک سپرده شدن. معتقدان این پیر صاحب کرامت، رفتن به آرامگاه او را با آداب و رسومی آیینی همراه می‌کنند، از جمله با وضو به آنجا می‌روند، در کنار آرامگاه حافظ کفش خود را از پای بیرون می‌آورند که این خود در فرهنگ مذهبی ایران نشانه احترام و قدسی بودن مکان است.

حافظیه شیراز

دیوان حافظ از معدود کتابهایی است که در کنار کتب دینی در خانهٔ هر ایرانی وجود دارد و کوچک و بزرگ آن را می‌خوانند و به اندازهٔ درک خود از آن بهره و لذت می‌برند.

مسیر دسترسی به حافظیه شیراز

حافظیه شیراز در خیابان حافظ در منطقه 3 شیراز قرار داره.


  • ۹۵/۱۲/۲۴
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی