ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

یکی از زیباترین اماکن داخل شهری که جزو گرونترین و با ارزشمندترین خانه های تاریخی جهان هستش خانه مقدم هستش.

خانه مقدم

این خانه ، خانه پدری استاد محسن مقدم می باشه. استاد مقدم از نخستین باستان شناسای ایرانی بوده و با باستان شناسای دیگه در مکان های تاریخی کار میکردن و این علاقه به موضوع باستان شناسی دلیل شد که او به همراه همسرش شروع به جمع آوری وسایل تاریخی توی این خانه بکنن.

استاد مقدم و همسرش سلما، وسایل ارزشمند زیادی رو مثل کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره رو با تاثیر گرفتن از قسمت های سنتی و تاریخی جمع کردن و به شکل بسیار زیبایی توی قسمت های متفاوت خانه قرار دادن و کلکسیون های دیگری هم مثل کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد  تاریخی و غیره توی خانه خود قرار دادن.

خانه مقدم دارای قسمت های زیادی هستش که در ادامه در مورد هر قسمت توضیحی دادیم:

خانه مقدم تهران

ساختمان اربابی یکی از قسمت های جالب خانه هستش

ساختمان اربابی یا برج

این ساختمان که یکی از جالب ترین قسمت های این خانه است؛ در زمان حیات دکتر محسن مقدم در سال ۱۳۴۵ ه.ش و با کمک دکتر ابوالقاسمی یکی از شاگردان ایشان در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به شکل قلعه های قرون وسطی اروپا ساخته شده است. دکتر مقدم سعی بر این داشته تا در این محل بخشی از هنرهای مردمی ایران را به نمایش بگذارد. این ساختمان بخش های مختلفی چون اتاق کدخدا، حمام کوچک و خانگی با کاشی های قاجاری با مضمون استحمام، اتاق صدف، اتاق تدخین و زیرزمین با تزیینات سفال را در بر می گیرد.

خانه مقدم حیاط و حوضچه

ایوان قاجار

در این برج ایوانی وجود دارد به نام ایوان قاجار. دکتر مقدم در ضلع شمالی ساختمان اربابی (برج) ایوانی را بر پایه چند ستون و طاق ساخته است. این ایوان با استفاده از کاشی های دوران زندیه و قاجار مزین شده است. در وسط این ایوان حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه کار گذاشته شده است که آب از آن فوران کرده و از طریق یک جوی باریک به داخل استخر می ریزد. استخر مذکور که در حاشیه شمالی حیاط بیرونی واقع شده است در سال ۱۳۳۵ ه.ش در جریان سفر زنده یاد دکتر مقدم به اسپانیا، از روی استخر و آب نماهای باغ الحمراء (باغی از دوران صدر اسلام اسپانیا) الگو برداری و با استفاده از حوض یاد شده و تعدادی فواره قدیمی اجرا گردید.

خانه مقدم حیاط داخلی

حوض حیاط شرقی

شاید برای تان جالب باشد که بدانید این حیاط توسط دکتر مقدم و همسرشان با الهام از طرح فرش های دوران صفوی و قاجار با محوریت حوض در وسط و باغچه های پیرامونی طراحی شده است.

خانه مقدم ستون های میانی بین دو حیاط

اتاق قاجار
دکتر مقدم این محل را با آثار ارزنده ای از دوران زندیه و قاجاریه چون : طاقچه گچبری زندیه از اصفهان، شومینه ای از قصر فیروزه، کاخ «فیروزه خانم» سوگلیی ناصرالدین شاه و غیره تزئین نموده است و به همین دلیل آن را اتاق قاجار نامیدند. در حال حاضر نیز آثاری از دوران قاجار و پهلوی در این اتاق به نمایش گذارده شده است.

خانه مقدم حوض حیاط دوم

ستون‌هایی که از کاخ خواهر ناصرالدین شاه آمد

دکتر مقدم این پایه ستون ها را در هنگام تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه به این محل انتقال داده است. ایوان هم با نمای بیرونی به شکل دو سنتوری با گچبری ایرانی و بر روی چهار ستون با گچبری کرنتی بر پا شده است. این ایوان با دو رشته پلکان مارپیچ از حیاط قابل دسترسی است و هنوز شکل قدیم خود را حفظ کرده است. تزیینات این محل توسط دکتر مقدم و با استفاده از کاشی های کوباچه (چند رنگ) صفوی، آینه کاری زندیه و قاجار و کاشی های معرق و خشتی قاجار و پهلوی اول صورت گرفته است.

خانه مقدم ایوان

قطعا این خانه دارای فضاهای بی شمار و زیبایی های غیر قابل توصیفی است که مجال صحبت در رابطه با همه آن ها در این مطلب نیست، پس پیشنهاد می کنم تا خودتان سری به این باغ موزه زیبا بزنید و زیبایی آن را از نزدیک ببینید و لمس کنید. این موزه همه روز به جز جمعه ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۱۶:۳۰ پذیرای شما است.

 مسیر دسترسی به خانه مقدم

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر، جنب بانک ملت ، پلاک ۲۴۹

  • ۹۵/۱۲/۱۸
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی