ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

امروز میخویم در مورد یکی از امان دیدنی تهران براتون صحبت کنیم. این مکان یکی از کاخ های تهران به اسم کاخ نیاوران هستش که در باغ نیاوران توی قسمت شمال شرقی به مساحتی حدود 9000 متر مربع قرار داره. این بنا دو طبقه و نیم هستش.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در سال 1337 هجری شمسی شروع به ساخت شده و با توجه به وقف هایی که توی ساخت بوجود اومده سال 1346 به اتمام رسیده و سال 1347 آماده استفاده شده. هدف از ساخت این بنا اول برای پذیرایی از مهمون های خارجی محمدرضا پهلوی بوده ولی به عنوان محل زندگی محمدرضا پهلوی انتخاب شده.

کاخ نیاوران 1

طرح این بنا از یک طراح ایرانی به اسم محسن فروغی هستش که توسط شرکت فرمان فرمائیان اجرا شده. توی معماری این کاخ از طرح چهار ضلعی همراه فضاسازی معماری کاخ الهام گرفته که تلفیقی از معماری ایرانی با استفاده از فناوری مدرن هستش.

کاخ نیاوران 2

از هنر قبل و بعد از اسلام در تزئینات کاخ نیاوران استفاده شده و اساتیدی مثل استاد عبداللهی در گچبری کاخ، استاد علی اصغر در آئینه کاری و استاد ابراهیم کاظم پور و ایلیا توی کاشی کاری نمای خارجی در ساخت کاخ کمک کردن. از سنگ سیاه برای کف و آلمینیوم برای سقف استفاده شده که از وسط با میشه. یک گروه فرانسوی هم طراحی دکوراسیون داخلی و مبلمان کاخ و انجام دادن.

کاخ نیاوران 3

طبقه همکف کاخ نیاوران یک سرسرای بزرگ داره که در کنار اون اتاق ها قرار دارن. این اتاق ها از  سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و راهروهای فرعی و همچنین تالار آبی تشکیل شدن. توی نیم طبقه اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا ، اتاق خواب لیلا و اتاق ندیمه لیلا قرار داره. یک اتاق هم توی مسیر راه پله هستش که لباس های رسمی و نظامی و مدالها و نشان های محمدرضا پهلوی در اون نگهداری میشه. توی طبقه سوم اتاق خواب واستراحتگاه نیمروزی محمد رضا پهلوی و  اتاق های فرزندانش و ندیمه ها قرار داره. این فضاها با نقاشی ها و فرش هایی گرانبها و هدایای متعددی از کشورهای مختلف پوشیده شدن.

کاخ نیاوران 4

موزه جهان نما

سال 1355 در قسمت غربی کاخ نیاوران موزه ای به منظور نکه داشتن وسایل و آثار هنری که به فرح دیبا هدیه داده شده و یا خریداری شده بوده ساخته میشه. این موزه 4 سالن در همکف و یک سالن توی زیرزمین داره. در تالار میانی و روی سقفش نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ شیراز به چشم می خوره. این موزه توی سال 1376 باز شد.

این موزه دو مجموعه هنر پیش از تاریخ و هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان داره.  از آثار قبل تاریخ میشه به تمدن های باستانی پیش کلمبیایی، مفرغ های لرستان، سفالینه های املش، هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی مربوط به هزاره های اول و دوم پیش از میلاد اشاره کرد و همچنین از آثار معاصر میشه به آثاری از  سهراب سپهری، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش، پرویز کلانتری، بهمن محصص، سیراک ملکونیان، ژازه طباطبایی، مش اسماعیل، پرویز تناولی و هنرمندان غیر ایرانی چون ژرژ براک، پل گوگن، پل کله، پابلو پیکاسو، کامیل پیسارو ، پیر آگوست رنوار ، دیگو جاکومتی، فرنان لژه و مارک شاگال اشاره کرد.

کاخ نیاوران 5

مسیر دسترسی به کاخ نیاوران

این کاخ در تهران و در منطقه نیاوران قرار داره. آدرس محل به این صورت هست: تهران- ضلع شمالی میدان نیاوران- مجموعه کاخ نیاوران

  • ۹۵/۱۲/۰۶
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی