ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

تا به حال در خیلی جاها با هم همسفر بودیم. امروز میخوایم به جایی بریم که علی الخصوص مورد علاقه ی خانم هاست. بله، مقصد امروز ما بازاره. اما نه یه بازار معمولی. بازاری که بزرگی اون زبون زده و اون رو معروف کرده. مقصد امروز ما مجموعه بازار تبریز هست. با ما همراه باشید.

مجموعه بازار تبریز

مجموعه بازار تبریز به جهت وسعت، از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان و مهمترین بازار سرپوشیده ایران و آسیاست. این بازار چیزی در حدود 11 کیلومتر مربع وسعت داره و قدمت اون به قرن چهارم هجری قمری برمیگرده. این بازار که یکی از زیباترین و بزرگترین بازارهای به هم پیوسته هست، جایی پر خاطره برای هر پیر و جوونیه که ساکن تبریزه.

بازار تبریز
اگر برگردیم به زمانی که این بازار ساخته شده، مجموعه بازار تبریز به جهت قرار داشتن این شهر بر سر راه جاده ابریشم ساخته و به جهت موقعیت جغرافیایی این شهر، رونق گرفته. این بازار تا حدی مشهور بوده که جهانگردانی مثل مارکوپلو و ابن بطوطه هم درباره اون نوشتن.
این بازار چیزی در حدود 5500 باب مغازه داره که 40 گونه شغل مختلف رو پوشش داده. در واقع میشه گفت مجموعه بازار تبریز، اصلی ترین مرکز داد و ستد ایران و تبریزه.

معماری بازار تبریز
بازاری با این ابعاد دارای بخش های مختلفی مثل بازارچه ها، دالان ها، تیمچه ها، سراها و کاروانسراهای مختلفه. در ادامه به معرفی مهمترین قسمت های بازار می پردازیم.

بازار امیر مجموعه بازار تبریز

این بازار از مهمترین و زیباترین قسمت های مجموعه بازار تبریزه که مرکز اصلی تجارت و صادرات فرش، طلا و جواهره که بانی اون میرزا محمدخان امیر نظام زنگنه بوده.

تیمچه مظفریه مجموعه بازار تبریز

تیمچه مظفریه بازار تبریز

از معروفترین قسمت های مجموعه بازار تبریز، تیمچه مظفریه است که در زمان مظفرالدین میرزای قاچار ساختمان اون به اتمام رسیده. هم اکنون تیمچه مظفریه یکی از مراکز عمده فرشه که شهرت جهانی داره.

راسته بازار مجموعه بازار تبریز

از بزرگترین قسمت های مجموعه بازار تبریز راسته بازاره که دارای تیمچه ها و سراهای مختلفه.
بنابراین با توجه به معماری زیبای این بازار ها، حتما در سفری که به شهر تبریز داشتین، از مجموعه بازار تبریز دیدن کنین و از دیدن مناظر معماری زیبای اون و همچنین لذت خرید بهره مند بشین.

مسیر دسترسی به مجموعه بازار تبریز

  • ۹۵/۱۱/۱۱
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی