ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

کویر شهداد

امروز میخوایم در مورد یکی از کویرهای زیبای ایران که بهش قطب گرمایی زمین میگن رو صحبت کنیم. اسم اصلی این کویر شهداد که به خاطر خشکیش گردشگران زیادی رو میتونه از اروپا به ایران جذب کنه.

کویر شهداد

نزدیک به کویر شهداد تعدادی نبکا یا گلدان های کویری هستش که بعضی مواقع طولش به 10 متر هم میرسه. ولی توی صحرای آفریقا طول این نبکاها 3 متر می باشه.

40 کیلومتری کویر شهداد شهر افسانه ای کلوتها قرار داره که اندازه این شهر 11 هزار کیلومتر هستش که با فرسایش بادی و آبی در حدود 20 هزار سال پیش این شهر درست شده. داخل شهداد نمکزاری به وسعت 100 هکتار قرار داره که شکلش مثل جوشیدن تخم مرغه که مشابه این موضوع در جای دیگه دنیا دیده نشده. در دل لوت در وسعتی به اندازه 30 هزار کیلومتر هیچ اثری از حیات وجود نداره. برای اثبات این موضوع میشه به جسد گاوی که توی زمستون سال 65 پیدا شده اشاره کرد که بعد از 15 سال بدون هیچ تغییری و فقط به خاطر نور شدید آفتاب که باعث خشک شدنش شده پیدا شده.

کویر شهداد 1

گرمای کویر البته باعث اذیت بومیان منطقه محروم شهداد نیز شده. دمای هوا در تیر ماه باعث شده که عده زیادی از این مردم تصمیم به کوچ بگیرن چون افزایش دما توی بخش کشاورزی اثر بدی گذاشته.

کویر شهداد 2شهداد که نام قدیمش خبیص هستش توی کوهستان سیرچ و در حاشیه غربی و دامنه شرقی قرار داره. این قسمت کنار مرتفع ترین کوه این منطقه سیرچ و جفتان قرار داره و بلندترین نقطه این کوه 3900 متر ارتفاع داره. به خاطر وجود برف تا آخر اردیبهشت در ارتفاعات این کوه آبهای زیادی از این کوه به شمت دشت در جریان هستش..

در قسمت غربی به غیر از بم هیچ منطقه دیگه ای به این میزان آب دائمی نداره و چیزی که معلومه از سالها پیش این ناحیه محل مناسبی برای تمرکز جمعیت بوده.

کویر شهداد 3ارتفاع کویر شهداد از سطح دریا 430 متر هستش. فاصله این کویر تا دشت لوت 30 کیلومتر و به جلگه ای به نام تکاب که قسمت اصلی خبیص هستش مشرف می باشه.

رودخانه درختنگان آب اصلی شهر و تامین میکنه. مسیر این رودخانه از بلندی های هینامان شروع میشه و از طریق دره دختنگان وارد ورودی تنکگه جهار فرسخ میشه و به سمت شمال حرکت میکنه و به شمت لوت میره. توی تنگه چار فرسخ قسمتی از این آب به سمت شرق که شهداد میشه جاری میشه.

کویر شهداد 4

درحال حاضر شهداد مانند مثلثی که بالاش به دره کناران و پایین به سمت شرق به تکاب و کلوتهای موازی با لوت ختم میشه. زمین های منطقه پر از باغهای مرکبات و خرماست. در حال حاضر به خاطر وجود آب هستش که مردم شهداد هنوز توی این منطقه هستند.

مسیر دسترسی به کویر شهداد

این کویر از کرمان 100 کیلومتر و از شهر کلوتها 40 کیلومتر فاصله داره.


  • ۹۵/۰۸/۱۹
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی