ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

دریاچه مخرگه مثل یک آینه ی بسیار بزرگ توی استان کرمان قرار گرفته و در کنار این زیبایی وصف نشدنی که جلوتر بیشتر راجعبش توضیح میدم از الان بگم که به هیچ وجه بدون راهنما نباید به این منطقه برید و این موضوع رو کامل جدی بگیرین چون میتونه باعث از دست رفتن جونتون بشه.

حالا با من باشین تا با این آینه ی بزرگ طبیعت آشناتون کنم.

دریاچه مخرگه

اسم دریاچه مخرگه از کلمه ی مخ اومده و به معنی خرماست و معتقدند در این منطقه در گذشته خرما کشت می شده و البته این موضوع رو میشه باور کرد چون میتونین آثار زیادی از چوب یا تنه ی درخت خرما در اینجا پیدا کنین.

این دریاچه یک دریاچه ی فصلیه و زمان شروع آبگیری این دریاچه از آبان ماه شروع میشه و با توجه به شرایط آب و هوایی و از همه مهم تر میزان بارندگی میتونه حتی تا آواخر مرداد ماه آب داشته باشه و برای بازدید به این دریاچه میشه گفت بهترین زمان اواسط فصل بهاره برای اینکه به کم آبی زیادی هم نخورین.

دریاچه مخرگه آیینه

مساحت این دریاچه چیزی  حدود 4000 هکتاره. دریاچه مخرگه توی ریگزاری سفید رنگ و توی جنوب شهر بابک قرار داره.

ویژگی بارز این دریاچه انعکاس بسیار قوی و بسیار زیبای نوره و در واقع اولین تصویری که از دریاچه مخرگه خواهید دید، انعکاس فوق العاده زیبای آسمان کویر بر وسط ریگزارهاست.

این پدیده در دنیا در کشورهای زیادی شکل نمیگیره اما بدونین معروف ترین و بزرگترین اون در کشور بولیوی قرار گرفته و اسمش سالار اویونی هستش و به عنوان بزرگترین آینه ی طبیعی بر روی زمین میشناسنش.

دریاچه مخرگه کرمان

نکته ی جالب دیگه اینه که شکل گرفتن این پدیده و این آینه ی طبیعی نیازمند بارش خیلی زیادی هم نیست و فقط با 10 میلیمتر بارش باران این آینه انعکاس فوق العادش قابل دیدن میشه.

بعد از مرداد ماه یعنی وقتی آب این دریاچه کامل تبخیر بشه، دریاچه مخرگه تبدیل میشه به یک نمکزار بسیار بزرگ.

دریاچه مخرگه شهربابک

دلیل اینکه در ابتدا هشدار دادم بدون راهنما به این دریاچه نرید، وجود داشتن باتلاق ها در اطراف این دریاچه هستش که بارها باعث از دست دادن جون گردشگران و بازدیدکنندگان شده پس این موضوع روبسیار جدی بگیرین و اصلا” ریسک نکنین.

متاسفانه با این همه زیبایی اما همچنان این دریاچه زیاد شناخته شده نیست و جالبه بدونین حتی خیلی ها توی شهربابک اسم این دریاچه رو هم نشنیدن.

مسیر دسترسی به دریاچه مخرگه

این دریاچه از شهرا بابک حدود 33 کیلومتر فاصله داره و یکمی هم بد مسیر هستش. یکی از مسیرها که خاکی کمتر داره اینه که از طرف شهربابک به سمت جنوب حرکت کنین و بعد از رسیدن به روستای ساراب یا استبرق و رد کردنشون میرسین به کارخانه ای به نام آجر گود غلامعلی و بعد از طی کردن مسافتی حدود 18 کیلومتر به منطقه مخرگه میرسین.

مسیر بعدی هم اینه که از سمت شهر سیرجان از جاده ی فرعی ای به نام جاده ی معدن پیرقوچان حرکت کنید و به سمت جنوب غربی برید تا به این منطقه برسین اما یادتون باشه اگه از این جاده حرکت میکنین، یه چیزی حدود 20 کیلومتر از  این مسیر خاکی هستش.

  • ۹۵/۰۸/۰۸
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی