ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

کویر عقدا کویریست که محیط اطرافش پوشیده شده است از سنگ های آهکی و آذرین. با ما باشید تا در ادامه با این کویر زیبا بیش تر آشنا بشین.

این کویر در استان یزد واقع شده و شهر اصلی نزدیک به کویر عقدا اردکان هستش و همینطور احمدآباد هم از این مکان فاصله ی چندانی نداره. اسم دیگه ی کویر عقدا، سیاه کوه هستش. این کویر از لحاظ جغرافیایی در حوالی دو کویر زردین و همچنین کویر اردستانه و از لحاظ سطحی هم باید بگم که در فرو رفتگی نامنظمی قرار داره.

کویر عقدا

دلیل انتخاب نام سیاه کوه برای این کویر اینه که این کویر از بالا شکلی شبیه به هلال ماه داره و در قوس داخلی این شکل، سیاه کوه قرار داره و برای همین بهش کویر سیاه کوه هم میگن.

در قسمت های جنوبی کویر عقدا شاهد نمکزارها و باتلاق ها خواهید بود و زمین این سمت از کویر حالتی برآمده و پف کرده داره. از لحاظ شرایط آب و هوایی این کویر بسیار بادخیزه و معمولا” بادهای شدیدی در حال وزش اند. طبق سیستم کویری، کویر عقدا هم مثل بقیه ی کویرها دارای اختلاف دمای زیادی در بین شب و روز داره. در کل دمای این کویر در طول سال بین 20 درجه ی سانتی گراد زیر صفر هستش و تا 46 درجه ی سانتی گراد بالای صفر هم می رسه و گرم ترین زمان سال برای این کویر تیر و مرداد ماهه و سرد ترین زمان این کویر هم در ماه دی و بهمن هستش.

کویر عقدا سیاه کوه

کویر عقدا از شمال با ارتفاعات انارک نزدیکه و از سمت جنوبی هم محدود میشه به کوه نمک و از سمت غرب هم میرسه به بیابان های نایین. ارتفاع این کویر از سطح دریا 730 متره. در این کویر پوشش گیاهی خاصی رو شاهد نخواهید بود اما از این کویر که خارج بشین شاهد پوشش گیاهی کویری که در بیش تر نقاط کویری هستند خواهید بود از قبیل گون، تاغ، کاکوتی، اسفند، بابونه، تاغ و دیگر گیاهان کویری. همچنین از لحاظ جانوری به دلیل نبود آب شیرین در این کویر، حیوان خاصی در این کویر زندگی نمی کنه و فقط می تونین شاهد برخی از خزندگان بشین.

مسیر دسترسی به کویر عقدا یا سیاه کوه

از سمت اردکان که به سمت احمدآباد حرکت کنین به جاده ی خاکی احمدآباد که رسیدین رو باید انقدر برید تا به سیاه کوه برسین. جاده ی خاکی احمدآباد همون جاده ایه که از کنار خط آهن می گذره.

از سمت انارک هم اگه بخواین برید باید مسیر خاکی انارک به سمت اسماعیلیان رو انقدر برید تا به سیاه کوه برسین.

  • ۹۵/۱۱/۰۵
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی