ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

منارجنبان خرانق از جاذبه های دیدنیه خاصی هستش که اهالی گردشگران تاریخی رو به سمت خودش هدایت می کنه. این منارجنبان بدون استفاده از کاشی ساخته شده و تماما” خشتی هستش.

2
منارجنبان خرانق در استان یزد و در نزدیکی شهر اردکان قرار داره. به جرات میشه گفت که اگه از لحاظ موقعیت منطقه ای و جغرافیایی اگر توی جای دیگه ای قرار داشت، قطعا” شناخته شده تر بود و در سال گردشگران بیشتری رو جذب خودش می کرد. واقعا” بسیاری از مردم کشورمون حتی اسم این بنای زیبا و دیدنی رو نشنیدن.
3
گفته میشه که منارجنبان خرانق  مربوط میشه به دوره ی ساسانیان.
4
این منارجنبان در ضلع شمالی مسجدی که هم اسم این مناره هاست قرار گرفته. از نظر مشخصات معماری باید گفت که این منارجنبان دارای سه طبقه هستش و دارای دو ورودی مجزا هستش. از سقف مسجد، این مناره دارای 15 متر ارتفاع هست.
5
در قدیم بالاترین بخش مناره جنسی از چوب داشته که در حال حاضر و به مرور زمان کج شده. هنوز که هنوزه لرزیدن منارجنبان خرانق قابل دیدنه و این حرکت با فشار دست هم ایجاد میشه. در این منطقه این مناره بلندترین بنا هست و در زمان های دور از این بنا به عنوان برج دیدبانی و یا فانوس خانه هم استفاده می شده.
6
منارجنبان خرانق دارای دالان هایی هستش که با پله شما رو از پایین به بالا میرسونن. عرض این پلکان در قسمت ابتدایی 70 سانتی متره و در بالا به 40 سانتی متر میرسه و حالت حلزونی داره.
1
دلیل اصلی جنبش این مناره استفاده از آجرهایی که ضریب ارتجاعی بالاتری دارن دونسته شده.در کل پیشنهاد میشه که بازدید از این آثر تاریخی رو از دست ندین و اگر به یزد سفر کردین یه سری هم به اینجا بزنین.

مسیر دسترسی به منارجنبان خرانق

این منارجنبان از شهر اردکان حدود 80 کیلومتر فاصله داره و در مسیر طرق الرضا قرار گرفته. همینطور از مسیر دیگه ای هم راه هستش که یکم دورتره.

  • ۹۵/۱۰/۲۳
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی