ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

یکی از آبشارهای استان فارس که در جنوب شرق داراب قرار داره و از دل کوه توی گرمای سوزان در میاد آبشار فدامی هستش. این آبشار توی مسیر ترانزیتی جاده شیراز به بندر عباس و در شهر فدامی و توی منطقه فورگ یا فرگ قرار گرفته که هر سال بسیاری از علاقه مندان به طبیعت از این آبشار بازدید می کنن.

آبشار فدامی

از ویژگی جالب آبشار فدامی بودن چهار مدل آب سرد ، گرم ، شور و شیرین هستش که به فاصله 20 متر از آبشار با هم مخلوط میشن و استخر زیبایی رو درست می کنن. آبشار شور که در بالای آبشار شیرین قرار داره حدودا ارتفاعی بین 10 تا 15 متر داره. در فاصله 500 متری از آبشار سرچشمه آب شور قرار داره که در کنار آبشار شور نخل های خودرو به زیبایی این محل افزوده. در حال حاضر عرض آبشار فدامی 200 متر هستش ولی در گذشته این عرض 800 متر بوده که به عنوان عریض ترین آبشار طبیعی ایران محسوب میشده که متاسفانه به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان این عرض کم شده.

آبشار فدامی 1

در پایین آبشار حوضچه بزرگی بوجود آمده که در بالای اون گیاهان بلند و نیزار مانند پوشش دیده میشه. از ویژگیه های خوب این آبشار دائمی بودن و شیرین بودن اون هستش که با بقیه آبشارهای منطقه که شور و موسمی می باشن متفاوت هستش. بعد از حدود 1 کیلومتر ، آبشار به پرتگاهی میرسه که نمای زیبایی رو بوجود آورده. این آبشار با ورود به رودخانه باعث کاهش شوری آب میشه و این آب به 825 هکتار از نخل ها و 650 هکتار از زمین های زراعی میرسه.

آبشار فدامی 2

آب شیرین این آبشار هم آب شرب شهر فدامی و روستاهای اطرافش می باشه و جالب تر از این اینکه، آب شیرین آبشار توی تابستان خنک و توی زمستان بسیار گرم هستش و آب شور آبشار دقیقا حالت بر عکس آب شیرین رو داره.

آبشار فدامی 3

غارهای زیادی با عمق های مختلف ، شکل و ندیل های زیبا در اطراف محل وجود داره و همچنین فعالیت های ژئوفیزیکی و زمین شناسی از جمله گسل ها،‌ طاق دیس ها، ناودیس ها، کانی ها و بلورهای مختلف سنگی و رسوبی و نمکی و خاک های مختلف از جمله گل رس و گل سرشور از دیگر جاذبه های این منطقه زیباست.

آبشار فدامی 4

مسیر دسترسی به آبشار فدامی

آبشار فدامی در 380 کیلومتری شهر شیراز و 130 کیلومتری جنوب شرقی داراب هستش. از داراب به سمت حاجی آباد میرین و به شهر فدامی میرسین. هشت کیلومتری شمال غرب شهر فدامی به این منطقه زیبا میرسین.


  • ۹۵/۱۱/۲۱
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی