ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

موزه پارس

یکی از جاهای دیدنی شهر زیبای شیراز و استان فارس موزه پارس هستش که توی عمارت کلاه فرنگی قرار داره که درون باغ نظر میشه. این بنا که توی سال 1315 تاسیس شده، بین بازار وکیل و ارگ کریمخان واقع شده و در اصل آرامگاه کریم خان زند توی عمارت کلاه فرنگی قرار داره

موزه پارس 1

 

توی موزه پارس وسایلی از دوران قبل اسلام و بعد از اسلام میشه پیدا کرد که این آثار به سه بخش پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می شه. عمارت کلاه‌فرنگی این موزه در دوره کریم‌خان زند محل پذیرایی میهمانان و سفیران خارجی و مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده. بر طبق وصیت کریم خان زند، جسد وی را در شاه نشین شرقی عمارت دفن شده و آن را آرامگاه وکیل هم گفته میشه. از جمله آثار موجود در این موزه میشه به ظروف سفالی، مفرغی، کتب خطی، تابلو های نقاشی و آثار لاکی مربوط به ادوار مختلف اشاره کرد.

موزه پارس 2

بعضی از اشیا داخل موزه پارس در زیر گفته شده:

قرآن‌هاى نفیس خطى: یکى از اونا که به خط حضرت على (ع) بوده و به حرم مطهر شاه ‌چراغ هدیه شده قرار داره. دیگرى قرآن‌هاى خطى مربوط به سال ۷۵۴۴ قمری که ملکه تاش خاتون آنها را به شاه‌ چراغ هدیه کرده است. همچنین قرآن معروف به هفده منى دروازه قرآن به خط سلطان ابراهیم، نوه‌ شاهرخ تیموری نیز دیده مى ‌شود.
 تعدادی از قرآن‌های تاریخی؛ به خطی منسوب به امیرالمؤمنین علی (ع)، امام حسن (ع)، امام صادق (ع) و چند تن از صحابه پیامبر (ص) و تابعین ایشان که در گذشته در مسجد عتیق شیراز نگهداری می‌شد در موزه نمایش داده می‌شود. در میان قرآن‌های این موزه می‌توان به دو قرآن منحصر به فرد اشاره کرد که در مخزن موزه نگهداری می‌شود. یکی از این قرآن‌ها خط عثمان خلیفه سوم است که چندین قطره خون وی، به هنگام قتلش روی آن ریخته شده است. قرآن دیگر یکی از قرآن‌هایی است که در قرن ششم در دروازه‌ قرآن گذاشته شده بود.
 ظروف مربوط به دوره ‌هاى پیش از اسلام، سلجوقیان و صفویه و همچنین شمشیر شخصى کریمخان زند که دو بیت زیر بر آن نوشته شده است:

این تیغ که شیر فلکش نخجیر است شمشیر وکیل، آن شه کشورگیر است

پیوسته کلید فتح دارد در دست آن دست که بر قبضه‌ى این شمشیر است

موزه پارس 3

 

قلیان مینا کارى فلزى؛ متعلق به کریمخان، اشیا متعلق به کریم خان زند از جمله شمشیر وی، تابلوی تصویر کریم خان زند، اشیا لاکی، کتب خطی، سکه های زندیه، قلمدان های دوره زندیه، قابهای آینه، از سایر اشیای این موزه شهر شیراز است.
 تعدادی تابلوى نفیس، آثار و اشیا موزه از دورانهای مختلف تاریخی انتخاب شده‌اند. تابلوهایی از نقاشان بنام قرن دهم و یازدهم همراه با چند نقاشی از لطفعلی صورتگر نقاش قرن سیزدهم.
قباله ازدواج مستوفی‌ الممالک: قباله های ازدواج از قرون یازدهم و دوازدهم و تصاویری از کریم خان و لطفعلی خان زند نیز در این موزه به چشم می خورد که در میان آن‌ها می‌توان به قباله‌ای از ازدواج میرزا حسن مستوفی الممالک؛ یکی از رئیس الوزارهای مشهور تاریخ معاصر، اشاره کرد.


  • ۹۵/۱۱/۱۹
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی