ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

چشمه گاماسیاب بزرگترین چشمه ی طبیعی ایرانه که با دیدن این چشمه و این منطقه،عظمتش کل وجود شما رو می گیره. این چشمه زیبایی فوق العاده ای داره و یک غاری هم در نزدیکیش هست که برای اهالی غارنورد فضای مناسب و جذابیه.

چشمه گاماسیاب نهاوند و غار گاماسیاب

سراب گاماسیاب یا همون چشمه ی گاماسیاب نهاوند در استان لرستان که از مهم ترین جاذبه های این استانه و دور از توجه همگان هستش. علت نامگذاری این جای دیدنی یک داستان جالبی داره که محلیان معتقد اند که در زمان های گذشته گاوی بوده با بار کاه که در کوه های گرین سقوط می کنه و جنازش پیدا نمیشه. بعد از یک مدتی دیده میشه که بار کاه از یک سمت به وسیله ی آب چشمه بیرون میاد و جنازه ی این گاو هم توسط آب این چشمه از سمت دیگه میاد بیرون. برای همین هم چشمه ای که در طرف شهر نهاونده به نام گاو ما سی او که معنیش میشه گاو در آب سمت ما، و چشمه ای هم که در طرف الشتر هستش و کاه از اون بیرون اومده رو به که ما سی او و به معنی کاه در آب سمت ما نامگذاری کردن و به این ترتیب اسم گاماسیاب که یک اسم ترکیبی هستش رو روی این چشمه و غار نزدیکش گذاشتن.

چشمه گاماسیاب

سرچشمه ی اصلی از دره های کوه گروین یا به عبارت دیگه کوه چهل نابالغان هستش و از لحاظ حجم آب هم باید بگم در هر ثانیه 5 متر مکعب آب سرازیر میشه و دمای متوسط این آب حدود 5 درجه ی سانتی گراد هستش.

چشمه گاماسیاب بزرگترین چشمه ایران

در بالای این سرچشمه هم یک غار هستش که احتمال داده میشه که در گذشته این غار محل خروج آب بوده. دهانه ی این غار حدود 8 متر ارتفاع داره و عرضی معادل 2 متر داره. خود این غار هم جذابیت های خودش رو داره. هوای داخل این غار خنکه و در این غار تالاری هم وجود داره که دارای ارتفاعی حدودی 5 متر و عرضی معادل 10 متر و عمق یا طولی حدود 40 متر داره و بدون تجهیزات مناسب رفتن به این غار کار منطقی ای نیست.

چشمه گاماسیاب نقشه هوایی

2 لوح هم در ارتفاع 3 متری قرار داره که به دستور ناصرالدین شاه و در زمان بازدید او از این منطقه ساخته شده. جالبه بدونین سراب گاماسیاب یا همون چشمه ی گاماسیاب انقدر زیبا بوده که ناصرالدین شاه با دیدن ان چشمه دستور داد تا با تخته سنگی دهانه ی این چشمه رو بپوشونن تا از چشم و نظر به دور باشه و در قبال این کار مبلغی رو به عنوان پاداش به اهالی این منطقه داده.

چشمه گاماسیاب تابلو

مسیر دسترسی به چشمه گاماسیاب

از شهر نهاوند که به طرف سه راهی نهاوند-ملایر-بروجرد برید بعد از چیزی حدود 10 کیلومتر به پاسگاه قلعه قباد میرسین یک راه آسفالته می بینین که بعد از 10 کیلومتر و بعد از گذشتن از روستای قلعه قباد و وراینه به راهی فرعی در سمت چپ می رسین و تابلوی پارک جنگلی گاماسیاب رو می بینین و از این تابلو تا چشمه گاماسیاب حدود 500 متر راه میمونه. از تهران حدود 450 کیلومتر راهه و حدود 7 ساعت در راه خواهید بود و از نهاوند هم حدود 24 کیلومتر راه هستش.

  • ۹۵/۱۰/۲۶
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی