ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

کویر مرنجاب

امروز میخوایم در مورد یکی از کویرهای زیبای کشورمون در استان اصفهان صحبت کنیم.  نام این کویر کویر مرنجاب که توی شمال شهرستان آران و بیگدل قرار داره. اسم مرنجاب از کاروانسرای مرنجاب اومده که با گذشت زمان به اسم کویر مرنجاب معروف شده. کویر مرنجاب

شمال منطقه مرنجاب بیابان بندرریگ که مرنجاب جزئی از اون حساب میشه. محدوده این کویر به این شکله که از شمال به دریاچه نمک مسیله (آران و بیدگل) , از غرب به کویر مسیله و بیابان آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بندریگ و تپه های ماسه ای روان این بیابان و شهرستانهای آران و بیدگل و کاشان ختم میشه.

کویر مرنجاب 1

عمدتا این کویر از تپه های شنی ریگزار پوشیده شده. پوشش گیاهی منطقه نیز خوب هستش و عمدتا از گیاهان شور گسند مثل درختهای گز و تاق و بوته های قیچ تشکیل شده. به خاطر بودن آب و غذای مناسب از نظر ججانوری هم منطقه غنی هستش و از حیواناتی مثل گرگ , شغال , کفتار , روباه شنی , گربه شنی , بزمجه , آفتاب پرست , انواع مارمولک , مار , عقرب , تیهو , عقاب , شاهین و … میشه پیدا کرد.

کویر مرنجاب 2

پس از ساخت کاروانسراها، تامین آب مورد نیاز آن خیلی مهم بوده. آب مرنجاب توسط یک قنات به طول 2500 متر از قسمت شمالی کاروانسرا و در زمینهای سست ماسه ای تامین میشه. کندن چاه های متعدد در این زمینهای ماسه ای به قدری سخت بوده که این منطقه به مرد رنج آب مشهور میشه و در مرور زمان برای سادگی تلفظ به مرنجاب عوض میشه.

اطراف منطقه مرنجاب و کویر مرنجاب اماکن دیدنی زیادی مثل خطب شکن، چاه کنجه، دریاچه نمک، جزیره سرگردان، کاروانسرای مرنجاب چاه دست کنند، ریگ بلند، کوه کلنگ، چاه هندوانه، قلعه کرشاهی، کوه یخاب و کمپ متین آباد اشاره کرد.

کویر مرنجاب 3

مسیر دسترسی به کویر مرنجاب

برای دسترسی به مرنجاب راه های زیادی وجود داره که راه اصلی آن از شهرستان آران و بیدگل در 5 کیلومتری شمال کاشان آغاز میشه و پس از طی مسافتی در حدود 5 کیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به 3 راهی کارخانه فولاد کویر میرسیم. از اینجا مسیر خاکی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی آغاز میگردد.


  • ۹۵/۱۰/۲۲
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی