ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

تالاب میقان جاییه که اهالی طبیعت گردی و اهالی پرنده نگری بیشتر باهاش آشنایی دارند. جایی که به زیستگاه پرندگان مهاجر و مخصوصا” درنا ها معروفه و علاوه بر اون طلوع و غروب خورشید فوق العاده ای هم داره.

تالاب میقان

تالاب میقان در استان مرکزی قرار داره و در حوالی شهر اراکه. در کل تالاب در ناحیه ای کم ارتفاع قرار گرفته و در دشت فراهانه و منطقه ای مردابی با آب شوره و در گذشته این تالاب روبه عنوان نمکزار فراهان هم میشناختن. این تالاب در جایی از این دشته که به چاله اراک هم معروفه و چیزی حدود 25 هکتار وسعت داره و در این تالاب 3 جزیره هم وجود داره که وسعت بزرگترینشون به 500 متر مربع میرسه.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان تشکیل شده از دریاچه ی فصلی و همینطور دشت های آبرفتی و در آخر کویر. شوری آب این تالاب به گونه ایه که در فصل تابستان آب این دریاچه 50 گرم نمک داره و در کمترین حالت یعنی در زمستان هم دارای 28 گرم نمک هستش. همین موضوع موجب امری زیبا و دیدنی میشه و در فصول خشکسالی این نمک های خشک شده منظره ای زیبا و سفید رنگی در وسط کویر بوجود میارن که در وسط کویر می درخشه.

تالاب میقان پرندگان
تالاب میقان از سطح دریا حدود 1700 متر ارتفاع داره و نزدیک ترین کوه به این تالاب هم 2269 متر ارتفاع داره و اسمش هم کوه تخت زرده. بارندگی این منطقه در سال به 258 میلیمتر میرسه و میشه گفت کم ترین عمق آب این تالاب به 140 سانتی متر میرسه. وضعیت آب و هوایی تالاب میقان هم به گونه ایه که در گرمترین حالت 44 درجه ی سانتی گراد بالای صفره و در سردترین شرایط هم به -33 درجه میرسه و در کل میشه گفت دارای آب و هوای مدیترانه ای هستش.

تالاب میقان پرنده نگری
به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی این منطقه، تالاب میقان زیستگاهی مناسب برای پرندگان مهاجر در فصول سرد هستش و این پرندگان عموما” از سرمای سیبری به این منطقه مهاجرت می کنن. از نظر ازدیاد این پرندگان باید بدونین که این پرندگان حدود 27 درصد از پرندگان کل کشور رو تشکیل میدن. مهم ترین پرندگان مهاجر و یا پرندگانی که دائمی در این منطقه زندگی می کنن میشه از فلامینگو ها، مرغابی آبی، خروس کولی، آبچلیک ها، عقاب دشتی و سایر پرندگان هستند و جالبه بدونین روز 15 آبان به دلیل مهاجرت بسیار درنا ها به دشت میقان، روز درنا نامگذاری شده. در کل منطقه ای فوق العادس برای اهالی اکوتوریسم و پرنده نگران و خوشبختانه از سال 1387 این منطقه به عنوان منطقه ی شکار ممنوع معرفی شد.

تالاب میقان تابستان
علاوه بر پرندگان اگر بخوایم از پستانداران بگیم در اینجا روباه و گرگ و انواع مارمولک ها دیده میشن.

تالاب میقان غروب
در زمان طلوع و غروب خورشید شما شاهد منظره ای فوق العاده خواهید بود و این منطقه به عنوان منطقه ی نمونه گردشگری شناخته شده و میشه گفت تالاب میقان یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری کویری هستش.

تالاب میقان درنا

مسیر دسترسی به تالاب میقان

این تالاب 15 کیلومتر از شهر اراک فاصله داره و در قسمت شمال شرقی اراک و در جنوب غربی داوود آباد قرار گرفته.

  • ۹۵/۱۰/۱۹
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی