ایرانگردی

  • ۰
  • ۰

جزیره سرگردان از جمله جاهاییه که وقتی در راه رفتن به کویر مرنجاب هستین، از این جزیره ی کویری که در قلب کویر خشک می درخشه باید دیدن کنید.

جزیره سرگردان آدم و انعکاس نور
جزیره سرگردان تشکیل شده از چند جزیره ی دیگه که بزرگ ترین این جزایر قطری حدود 3 کیلومتر داره و بقیه ی جزایر از این جزیره بسیار کوچیکتر هستن. شاید براتون سوال بشه که مگه میشه در قلب کویر جزیره ای وجود داشته باشه؟! پاسخ اینه که این موضوع امکان پذیره و فقط با یک تفاوت کوچیک که به جای اینکه آب اطراف این جزیره رو احاطه کرده باشه، دشت نمک دور تا دور این جزیره قرار داره.

جزیره سرگردان مسیر
در بهترین حالت و شرایط آب و هوایی و بارندگی این دشت نمک تبدیل میشه به شورابه ای که عمقش حداکثر بین 2 سانتیمتر تا 5 سانتیمتره. این اتفاق فقط در یک یا ماکسیمم 2 ماه در سال امکان داره بیوفته که در این صورت درخشانی دور این جزیره چندین برابر میشه و در غیر این صورت فقط شاهد دریاچه ی نمک خواهید بود که این خودش هم زیبایی خاصی داره.

جزیره سرگردان ارتفاع
اسم جزیره سرگردان به این دلیل انتخاب شده که وقتی از فواصل دور به این جزیره نگاه کنید، به دلیل انعکاس نور و پدیده ی سراب احساس می کنین که این جزیره در افق محو شده و شکلی مثل یک کشتی سرگردان در مرکز کویر بوجود میاد که واقعا” دیدنیه. این پدیده انقدر جالبه که بسیاری از مردمان محلی در حوالی این جزیره احساس می کنن که این جزیره هر روز جا به جا میشه و در حال حرکته!

جزیره سرگردان نمکزار
در اطراف جزیره و درواقع در نمکزار ارتفاعی حدود 788 متر رو شاهدیم و در خود جزیره مرتفع ترین نقطه حدود 36 متر از سطح کویر و نمکزار ارتفاع داره. به دلیل وجود نمکزار بسیار وسیع پوشش گیاهی خاصی رو شاهد نخواهید بود.
 در شب به خاطر درخشان بودن این جزیره، حیوانای که راهشون رو گم می کنن به سمت این جزیره سرگردان میان و شکارچیان فرصت طلب به شکار می پردازن.
 در این جزیره مناظر بسیار زیبایی رو شاهد خواهید بود که در صورت مناسب بودن و صاف بودن وضعیت هوا حتی می تونین قله ی دماوند رو هم ببینین.

جزیره سرگردان دماوند
یادتون باشه حتی در فصول گرم سال باتلاق های بسیاری اطراف این جزیره قرار دارن و به شکل گروهی و با تجهیزات لازم از این جزیره دیدن کنید و ترجیحا” با راهنما به این منطقه برید و با ماشین تا 200 متری این جزیره نزدیک نشین تا از سفرتون لذت ببرین و سفری بی خطر داشته باشین.

جزیره سرگردان

مسیر دسترسی به جزیره سرگردان

این جزیره از کاشان حدود 73 کیلومتر فاصله داره و برای درک بهتر مسیر 2 مسیر پیشنهادی داریم براتون.
مسیر اول از راه آران و بیدگل که به سمت کاروانسرای مرنجاب برید 55 کیلومتر مونده به کاروانسرا به دوراهی معدن نمک که رسیدین و خاکریز باتلاق های حاشیه رو که برید میرسین به مسیر شمال شرقی که به جزیره میرسه.
 مسیر دوم هم از خود کاروانسرای مرنجاب که به سمت چاه دستکن برید، بعد از خود چاه که به یک دوراهی رسیدین باید مسیر سمت چپ رو برید تا به جزیره برسین.

  • ۹۵/۱۰/۱۸
  • احسان مرتضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی